Natuurlijke zoetstoffen zijn gezonder dan suiker. Of toch niet?


Je let op je gezondheid en bent je bewust van wat je eet. Je weet dat te veel suiker niet goed voor je is en let hier op. Je eet (meestal) niet een heel pak koekjes, maar alleen een of twee bij de thee. En als je de keuze hebt kies je voor een product dat gezoet is met natuurlijke zoetstoffen, of voor een light of suikervrije variant. Goed bezig zou je denken, maar dat is niet helemaal waar.

Suikervervangers zijn niet de oplossing


Ja, ik ben groot voorstander van het eten van minder suiker. In de regel eten we daar namelijk veel te veel van. Ik stimuleer dan ook regelmatig om je suikerinname onder de loep te nemen en daar wat aan te gaan doen – lees hier de tips.
Maar dat betekent niet dat ik fan ben van suikervervangers. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om de natuurlijke zoetstoffen zoals honing, palmsuiker, dadels, agavestroop of de zogenoemde laagcalorische zoetstoffen zoals Stevia, aspartaam, xylitol en dergelijke.
Of jouw eten gezoet is met gewone suiker, biologische riet- of palmsuiker, honing, Stevia of  dadels maakt namelijk weinig verschil. Met het vervangen van gewone suiker door een andere zoetstof kom je niet van die zoete trek af (en meestal ook niet van die paar kilo die je misschien wel kwijt wilt).

Zoet = zoet


Van zoet eten en drinken krijg je op den duur nog meer trek in zoetigheid. Zoete producten bevatten in de regel meer koolhydraten dan hartige producten. Je hersenen zijn dol op koolhydraten. Ze worden afgebroken tot glucose en dat is een makkelijke en snelle bron van energie. Hierbij geldt wel dat het rendement van koolhydraten (in vergelijking met vet) erg laag is. Ook kan je lichaam maar beperkt glucose opslaan. Binnen een paar uur ben je dus door je voorraad heen en heeft je lijf opnieuw brandstof nodig. Je krijgt trek en kans is dan groot dat je (weer) voor zoetigheid gaat.

Bloedsuikerspiegel


Van gewone suiker is bekend dat het je bloedsuikerspiegel snel laat stijgen. Na het eten van (te) veel suiker ervaar je misschien wel een dip: je wordt duf en moe. Dus in plaats van gewone suiker natuurlijke suikers of zoetstoffen gebruiken lijkt een slimme stap. Maar ook deze suikers uit bijvoorbeeld honing, dadels, kokosbloesemsuiker en agavesiroop laten je bloedsuikerspiegel stijgen. Vaak wel minder dan gewone suiker. Dat neemt niet weg dat je van veel natuurlijke suikers in een keer ook gewoon een dip kunt krijgen.

Heb je vaak trek en dan met name in zoete dingen, moet je de hele dag door snaaien omdat je anders honger krijgt? En ben je vaak moe of heb je weinig energie? Dan heb je mogelijk last van een schommelende bloedsuikerspiegel. Doe de test (gratis!) om te kijken of dat voor jou geldt. Je ontvang ook gelijk tips om van deze klachten af te komen.

Zoetstoffen zonder calorieën


Maar dan gebruik ik toch Stevia? Het smaakt zoet, maar bevat bijna geen calorieën. Het is een natuurlijk product, want het komt van een plantje. Prima vervanger zou je denken.
Niets is minder waar. Je lichaam registreert de zoete smaak, denk dat er voeding (= brandstof) aankomt, maar vervolgens komt er (bijna) niets. Het is eigenlijk gebakken lucht wat je eet ;-). Je lichaam snapt dit simpelweg niet. Je honger- en verzadigingsgevoel raken verstoord en je krijgt (nog) meer trek in zoet. Zoet zonder calorieën zorgt er zo voor dan je meer (zoetigheid) gaat eten.

Wat kun je nemen in plaats van suiker?


Je hoeft van mij echt niet alle zoete dingen te laten staan. Ik ben er ook dol op. Het gebruik van honing, dadels, kokosbloesemsuiker en andere zoete vruchten hebben zeker mijn voorkeur boven gewone suiker en al helemaal boven kunstmatige zoetstoffen. Weet wel dat je met het 1 op 1 vervangen van suiker door andere zoetstoffen je jezelf in de maling neemt. Wees je hiervan bewust en maak je eigen keuzes.

Natuurlijk nog wat tips:

  • Heb je een verjaardag? Vraag dan om een klein stukje of puntje en laat de rest van de zoetigheid staan. Of nog beter, sla de zoetigheid gewoon over, want als je eenmaal begint… ;-).
  • Vermijd zoete drankjes en dat is dus inclusief light dranken en vruchtensappen. Drink thee (zonder suiker dan natuurlijk), spa rood, of neem water met een schijfje limoen of takje munt. Als je regelmatig zoete drankjes drinkt en deze voortaan laat staan heb je al een enorme winst.
  • Begin je dag hartig, of in ieder geval niet al te zoet. Alles wat zoet smaakt, dus ook een fruitontbijt, vruchtensap, smoothie en yoghurt met honing zorgt ervoor dat je de rest van de dag meer trek hebt in andere zoete dingen.
  • Kies voor meer hartige lekkernijen zoals noten, gekookt ei met runderrookvlees, gevulde avocado, hartige muffin, zalmquiche, broccolipannenkoekjes en ga zo maar door.
  • Eet je zoetigheid bij de maaltijd.  Dus fruit, (bittere) chocolade, muntthee met honing gewoon gelijk nadat je gegeten hebt. De rest van je maaltijd dient dan als een soort van buffer.
  • Als je je eigen gebak, cake, koekjes of andere traktatie maakt gebruik dan minder zoetstoffen dan aangegeven in het recept. Dit geldt net zo goed voor de recepten van gezondere versies. Je raakt snel (met 10 dagen) gewend aan een minder zoete smaak.

Vind je dit artikel waardevol? Deel dit dan met anderen! Ik vind het ook altijd fijn als je een reactie achterlaat  op mijn Facebookpagina.

Insuline resistentie test

"Met 10 dagen ben je gewend aan een minder zoete smaak. Probeer het maar eens uit!"