Dit is gezond eten à la Voeding is Kracht . . .


Ik merk om mij heen dat gezond eten steeds meer aandacht krijgt. Meer en meer mensen komen er achter dat goede voeding een enorme impact op je leven kan hebben.

Dat het je kan helpen om meer energie te krijgen, je fitter te voelen, slanker te worden, een helderder hoofd te krijgen, noem maar op. Jij weet natuurlijk al een tijdje dat gezond eten belangrijk is, maar ja, niet iedereen ontvangt mijn wekelijkse e-mails ;-), dus ik kan het alleen maar toejuichen dat er steeds meer over voeding gesproken en geschreven wordt.

Wat is waar?


Wat ik wel zie is dat er heel veel verschillende meningen zijn over wat nou ‘gezond’ is. Ik merk ook in mijn praktijk dat ik er veel vragen over krijg: ‘Jij zegt dit…, maar op het internet lees ik dat….’

Zo zijn er oneindig veel diëten, voedingsrichtlijnen en -stromingen. Sommige ideeën staan lijnrecht tegenover elkaar. Neem bijvoorbeeld het veganistisch dieet in vergelijking met het carnivoor dieet. Een groter verschil kan er niet zijn, toch?

Is het ene fout en het ander goed? Ik weet het niet.. Vanuit mijn visie zou ik beiden niet aanraden. (Niet boos worden als je toevallig 1 van deze volgt, ik zei namelijk van uit mijn visie, jij mag een andere mening hebben 😉 )

Maar er zijn ook een heleboel eetwijzen die elkaar voor een deel overlappen, maar op andere punten weer heel erg tegenspreken. Dat maakt het soms erg verwarrend…

Er is maar 1 manier om erachter te komen wat bij jou past en maar 1 ding dat jij hoeft te doen: op ontdekkingstocht gaan.

Gezond eten à la Voeding is Kracht


Ik ben ervan overtuigd dat heel veel mensen zichzelf niet voeden met wat hun lijf nodig heeft. Dat ze te veel dingen eten die ze energie kosten i.p.v. dat het ze energie geeft (het doel van eten is tenslotte het leveren van energie). Dat ze lichamelijke klachten hebben die (voor een groot deel) veroorzaakt worden door wat ze eten.

Sterker nog ik ben van mening dat bij 95% van de mensen, met wat voor een klacht dan ook, gezond eten een enorm positief effect kan hebben op hun gezondheid.

Dat zeg ik niet vanuit arrogantie – ik beweer namelijk niet dat ik voor al deze mensen een kant-en-klare oplossing in de kast heb liggen. Het is simpelweg wat ik om mij heen zie. Je kunt met voeding zoveel mooie dingen bereiken! Ik mag dat dag na dag weer ervaren. Daarom hou ik ook zo van mijn vak :-).

Het is wel elke keer de vraag: ‘wat is voor deze persoon de juiste voeding?’ Daarom staat bij gezond eten à la Voeding is Kracht dit advies op nummer 1: Luister naar je lijf.

Finetunen


Eet dus wat bij jouw lijf past. Ik geloof niet dat er 1 standaard dieet is dat voor iedereen perfect is. Ik begin wel altijd met bepaalde “basis eetregels” gewoon omdat mijn ervaring leert dat het overgrote deel van mijn cliënten daar snel resultaat door krijgt, maar er zijn altijd persoonlijke aanpassingen.

Het finetunen van deze basis eetregels is wat mijn werk zo interessant maakt. Ik kijk (beter gezegd: luister) naar de persoon voor me. Wat is haar doel/wens? Wat is mogelijk? Wat zijn haar klachten? Wat heeft ze al gedaan en wat was daarvan het resultaat? Hoe kan ze het aanpakken? Dat soort dingen.

Daarnaast leg ik uit waarom ik bepaalde adviezen geef. Zodat deze vrouwen zelf kunnen ervaren of het bij hen het gewenste effect heeft (lees: of het bij hun lijf past, of ze er energie van krijgen).

Dat is die ontdekkingstocht. Een ding weet ik namelijk zeker: als je niets verandert mag je ook geen andere resultaten verwachten. Daarbij geldt ook dat als je het niet probeert, je eigenlijk geen idee hebt wat er bij jou zal passen.

Basis eetregels voor een gezonde maaltijd


Dit zijn in grote lijnen mijn “basis eetregels”. Als je deze volgt zet je al een flinke stap de goede kant op:

  • Beperk de hoeveelheid koolhydraten – daar eten wij in Nederland in de regel namelijk veel te veel van.
  • Zorg voor voldoende gezonde eiwitten en vetten bij elke maaltijd – zij leveren energie en bouwstoffen. Ook zorgen ze ervoor dat je eerder verzadigd bent en dat je niet binnen no time weer trek krijgt.
  • Eet heel veel groente – minimaal 500 gram per dag. Dat is even omschakelen, maar ik kan wel een heel boek schrijven over de voordelen van het eten van veel groente, dus doe het maar gewoon ;-).
  • Eet niet te vaak – minder vaak eten is gunstig voor je bloedsuikerspiegel, je immuunsysteem en je spijsvertering.
  • Eet genoeg –  heb jij snel weer trek nadat je ’s middags 2 of 3 boterhammen met kaas hebt gegeten? Dat is niet zo gek, dat is voor de meesten namelijk veel te weinig om langer dan een paar uur op te teren – zie ook de tweede tip ;-).

Dat zijn de stappen waar je mee begint. Ik kan je vertellen, dat is bij elkaar al best wel een hoop. Maar…begin gewoon ergens. Uiteindelijk kom je daar waar je zijn wilt.

Leuke dingen van Voeding is Kracht


Hoewel het eigenlijk komkommertijd is trek ik me daar weinig van aan. Er staan namelijk een heleboel leuke dingen in de planning…

Donderdag 26 juli om 19h00 geef ik de online workshop Bruisen van Energie. Je kunt je hiervoor gratis inschrijven via deze link.

Maandag 13 augustus organiseer ik de Eet je fit challenge – eet 100 planten in 10 dagen. Ook hier kan je gratis aan mee doen. Het belooft echt ontzettend leuk te worden. Schrijf je hier in.

Vrijdag 31 augustus start mijn online programma Snel meer Energie. In 3 maanden tijd leer ik je alles wat je moet (w)eten om je weer fit en energiek te gaan voelen. Ik leg je tot in detail uit wat wel en niet binnen die “basis eetregels” valt. Ook heb je met dit programma maar liefst 6x een 1 op 1 sessie met mij. Zodat we samen die regels helemaal aan jou kunnen aanpassen – het finetunen dus.

Bekijk via deze link wat dit programma voor jou kan betekenen – Wist je trouwens dat als je meedoet met de weggeefactie van de eet je fit challenge je kans maakt op gratis deelname aan dit programma?

Op donderdag 1 november start de workshop Eet jezelf lekker in je vel. Het is een serie van 5 donderdagmiddagen. Ik leer je wat je kunt eten om jezelf weer fit te gaan voelen. Tijdens het tweede deel van de workshop gaan we de keuken in om snelle, simpele en tegelijkertijd heerlijke gerechten te maken. Inschrijven kan via deze link op de website van WIJ Heemstede.

Insuline resistentie test