Waarom kan je beter niet diëten? Zorg goed voor je lijf!


Diëten... ze zijn er in allerlei soorten en maten.
Met dieet wordt vaak bedoeld: ik eet een bepaalde periode volgens bepaalde regels met als gevolg dat ik snel afval.

In dit concept van diëten worden er in mijn ogen een aantal dingen over het hoofd gezien...

Wat probeert je lijf je te vertellen?


Vaak wordt overgewicht gezien als het probleem, soms zelfs als een ziekte. Maar dat is het niet. Overgewicht is een symptoom – je lichaam probeert je duidelijk te maken dat er “iets” niet lekker loopt in je lijf. Wat dat iets is, is per persoon verschillend.

Om een paar voorbeelden te noemen:

  • Je hebt last van een traag werkende schildklier
  • Je lijf en/of je hoofd heeft te kampen met een flinke dosis stress
  • Je lever doet het niet optimaal
  • Je vrouwelijke hormonen zijn uit balans
  • Je bloedsuikerspiegel is verstoord
  • Je sleept een berg schuld, schaamte of andere emotionele dingen met je mee
  • Enz.

Deze lijst is verre van compleet…De oorzaken van overgewicht zijn bijna eindeloos. Ook is er meestal meer dan 1 oorzaak.

Wat ik je wil laten zien is dat een dieet gericht op alleen het afvallen, niets meer is dan symptoombestrijding. Wat je wilt is het probleem aanpakken.

Wat gebeurd er tijdens het dieet?


Er zijn een paar diëten die wél gericht zijn op gezonder eten, maar de meesten doen in mijn ogen meer kwaad dan goed. Deze varianten kan je maar beter vermijden:

  • Eiwitdiëten – waarbij je weinig vet, weinig koolhydraten en juist veel eiwitten eet. Helemaal zonde is het als je je maaltijden moet vervangen door eiwitshakes of -repen. Dat is niet alleen duur, daar zit vaak ook nog eens een hoop zooi in (kijk maar eens op zo’n etiket wat daar in zit)
  • Crashdiëten – waarbij je een langere periode maar een zeer beperkt aantal calorieën mag eten
  • Sapvastendieet, fruitdieet, appeldieet – waarbij je een periode veel fruit eet. Vaak wordt dit ook gebruikt als een detoxdieet

Stress voor je lijf


Deze dieetvormen kunnen voor je lijf voor extreme stress zorgen. Dit zijn een aantal mogelijke gevolgen:

  • Je lever, nieren of andere organen worden overbelast. Zo kom je soms ongezonder uit een dieet dan toen je begon
  • Je valt te snel af. Dit is in het begin vaak extra vocht wat je verliest en dat is meestal geen probleem. Maar val je na de eerste 2 weken nog steeds veel af? Dan heb je kans dat je niet alleen vet verliest, maar ook spieren. En die heb je nou juist nodig om ook straks na het dieet slank te blijven
  • Je verstoort je stofwisseling (metabolisme). Zeker door een crashdieet kan je stofwisseling op een laag pitje gezet worden. Je lichaam stelt zich in op het beperkt aantal calorieën wat zij binnenkrijgt en gaat zuiniger werken. Je verbrandt met dezelfde inspanningen minder, het wordt dus lastiger om af te vallen

Wat gebeurd er ná het dieet?


Een dieet kan je helpen gewicht te verliezen, maar hoe groot is de kans dat:

  • Het dieet voor jou niet vol te houden is?
  • Dat je je er ellendig bij voelt?
  • Je na het stoppen met het dieet geen flauw idee hebt hoe je nu verder gezond moet gaan eten?
  • Je weer gewoon gaat eten zoals je altijd deed?
  • Wanneer je weer ‘gewoon’ gaat eten het gewicht er binnen de kortste keren weer aanzit?

Je hebt namelijk de oorzaak niet aangepakt…Dus in plaats van je te concentreren op het gewichtsverlies kan je beter opzoek gaan naar het ‘waarom’?

Waarom?


Je wilt dus weten waarom je aankomt, of waarom het niet lukt om af te vallen. Als daarbij je antwoord is: ‘omdat ik last heb van snaaibuien’ of ‘omdat ik te weinig beweeg’. Weet dan dat dat niet je eind antwoord is, want waarom heb je last van snaaibuien? Waarom beweeg je te weinig?

Is het antwoord misschien ‘ik heb geen energie om te bewegen’? Vraag je dan af waarom je die energie niet hebt. Heb je een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, vitamines of mineralen? Is je bloedsuikerspiegel ontregeld? Neem je teveel hooi op je vork?

Stel net zolang die waarom-vraag totdat je het échte antwoord hebt. Want dat is jouw oorzaak en daar zal ook de oplossing liggen voor jouw probleem.

Je hebt maar 1 lijf, zorg goed voor haar


Zorg goed voor je lichaam. Ja ja, dat weet jij ook wel… maar doe je het ook echt?

Geef je haar de voedingsstoffen die zij nodig heeft? Dus lekker veel vitamines en mineralen, maar ook de juiste verhouding koolhydraten, eiwitten en vetten.

Geef je haar frisse lucht, maar ook ontspanning, plezier, beweging, liefde?

Probeer daarnaast toxische dingen zoveel mogelijk te vermijden. Denk hierbij aan rare E-nummers, bestrijdingsmiddelen, weekmakers in plastic, antibiotica in plofkippen, onnatuurlijke stoffen in make up en schoonmaakmiddelen enz. ‘Giftige’ gedachtes horen hier ook bij (‘ik kan dat niet’, ‘ik ben het niet waard’) 

En…misschien wel het allerbelangrijkste: zorg niet alleen voor je lijf als ze ziek of moe is, zorg altijd goed voor haar. Na 3 maanden gezond eten weer terug naar je oude eetpatroon? Grote kans dat je oude klachten weer terugkomen.

Begin gewoon ergens


Misschien dat je nu denkt ‘dat gaat mij allemaal niet lukken’. ‘Daar heb ik de tijd, het geld, de energie niet voor’. Vergeet dit dan niet:

Je hoeft niet alles in 1x te doen. Het hoeft ook niet in 1x perfect.

Begin met iets wat voor jou haalbaar is. Hoe groot of hoe klein dat ook is. Dat kan zijn:

Juist door dat te doen waarvan je weet dat jij het kan, zorgt ervoor dat je in beweging komt. Want (om er nog maar even een quote tegenaan te gooien): het grootste verschil zit in de kleinste verandering!

Insuline resistentie test