Voel jij je futloos? Misschien heb je een vitamine D tekort


Je kunt niet zonder Vitamine D. Het is een van de belangrijkste stoffen in je lichaam. Toch is het een vitamine waar heel veel (echt heel veel) mensen een tekort aan hebben. De meeste mensen weten niet eens dat ze een tekort hebben. Tijd dus om er een blog over te schrijven...

Tekenen van vitamine D-tekort


Deze vitamine is zeer veelzijdig en heeft ontzettend veel functies. Logisch dus dat er veel uiteenlopende symptomen van een tekort zijn. Dit zijn de belangrijkste:

  • Energiegebrek, vermoeidheid, lusteloosheid
  • Down gevoel, (winter)depressie
  • Zwakkere botten
  • Spierkrampen of gewrichtspijn
  • Bloedend tandvlees
  • Bloedsuikerschommelingen, insuline resistentie
  • Verminderde afweer, regelmatig verkouden zijn
  • Slecht slapen

Het betekent niet dat als je een van deze klachten hebt dat je dan automatisch een vitamine D-tekort hebt. Bovenstaande klachten kunnen ook andere oorzaken hebben. Dat maakt het zo lastig om zomaar te bepalen of jij een tekort hebt of niet.

Testen & de uitslag


De makkelijkste manier om erachter te komen of jij een tekort hebt is om vitamine D in je bloed te laten meten. De meeste huisartsen vinden het geen probleem om dit te laten testen.

Is de uitslag binnen? Vraag dan altijd na wat de waarde is. Ik hoor van mijn cliënten regelmatig dat hun Vitamine D-waarde goed is, maar dat ze niet te horen hebben gekregen wat de uitslag precies is. En dan heb je er niets aan…

Er zit namelijk nogal een verschil in de interpretatie. Regulier wordt vaak gekeken of er een tekort is (meestal onder de 50 nmol/l). Ik kijk graag of de waarde ook optimaal is. (Je wilt immers een optimale gezondheid, toch?) Daarom vind ik 50 nmol/l te laag. Pas vanaf 80 nmol/l ben ik tevreden, 100 nmol/l is nog beter :-).

Hoe zorg je voor voldoende Vitamine D?


Deze vitamine krijg je onvoldoende via je voeding binnen. De enige manier om echt genoeg vitamine D te krijgen is met behulp van zonlicht.

Dat werkt zo: Zonlicht – met daarin ultraviolette (uvb) straling – komt aan op bepaalde receptoren in de huid. Vervolgens wordt uit de bouwstof cholesterol vitamine D3 gemaakt.

Dit wordt in de lever of vetweefsel opgeslagen (als 25-OH-vitamine D) en naar behoefte door de nieren omgezet in actief vitamine D3 (1,25-dihydroxy-calcitriol). Deze actieve vorm is een signaalstof voor je cellen en zet zo allerlei processen in je lijf in werking.

Voeding & vitamine D


Ik zei het al: het overgrote deel van je vitamine D komt uit je eigen aanmaak vanuit de huid, maar sommige voedingsmiddelen kunnen wel een steentje bijdragen.

Vitamine D komt in de voeding voor in 2 vormen:

  • Vitamine D2 (ergocalciferol) – dit is de plantaardige vitamine D. Je vindt deze o.a. in bepaalde paddenstoelen en schimmels (bijv. gist)
  • Vitamine D3 (cholecalciferol) – deze komt voor in dierlijke producten zoals vette vis en eieren

Beide worden gemaakt onder invloed van zonlicht (net zoals bij de mens). D3 is een sterkere vitamine dan D2, wat betekent dat het veel effectiever werkt.

Tips voor voldoende vitamine D


De nummer 1 tip is: ga naar buiten. Binnen op de bank of op kantoor wordt je nou eenmaal niet blootgesteld aan uvb-straling. Die straling uit zonlicht heb je echt nodig voor de aanmaak!

2. Gebruik je altijd zonnebrandcrème of een dagcrème met uv-filter? Dan maak je veel minder vitamine D aan. Elke dag even onbeschermd naar buiten dus, het liefst met blote armen en/of blote benen. En nee, ik adviseer je niet om zonder je in te smeren  uren te gaan bakken in de zon. Je huid laten verbranden is en blijft ongezond.

Persoonlijk advies om je vitamine D te boosten


Heb je je bloed laten testen en is daaruit gebleken dat je te weinig vitamine D hebt? En dan bedoel ik dus: minder dan 80 nmol/l. Wil jij persoonlijk advies over hoe jij je vitamine D-waarde op orde krijgt? Boek dan een Power Adviessessie. Ik geef je advies over hoe je dit het beste aan kunt vullen en ik kijk met je mee naar de mogelijke oorzaken van jouw tekort.

Insuline resistentie test