Tekort aan jodium zorgt voor een gebrek aan energie


Jodium, je hebt er misschien weleens van gehoord. Dit spoorelement is belangrijk voor het goed functioneren van je schildklier. Je schildklier is op haar beurt de verzorger van je lijf. Zij zorgt bijvoorbeeld voor de juiste lichaamstemperatuur en dat alle cellen en organen genoeg energie krijgen.

Werkt je schildklier te traag? Dan voel je je vaak moe en futloos, ook wordt het dan lastiger om af te vallen. De eerste stap daarbij is om te kijken of jij voldoende jodium binnen krijgt.

Jodium & Brood


Uit cijfers blijkt dat ongeveer 1/3 van de Nederlanders een jodiumtekort heeft. Dat is echt een hoop! Vaak wordt aangeraden om vooral genoeg brood te eten om voldoende jodium binnen te krijgen.

Het algemene advies is 4-6 sneetjes per dag. Maar wat nou als je besloten hebt om minder brood te eten? Dan loop je dus kans om onvoldoende jodium binnen te krijgen…Of niet?

Natuurlijke bronnen van jodium?


Brood is geen natuurlijke bron van jodium. Sinds de tweede wereld oorlog is besloten om jodium aan het bakkerszout toe te voegen en dat te gebruiken in brood. Dit was omdat toen ook een jodiumtekort al vaak voor kwam.

Sinds een paar duizend jaar eten wij (de mens) brood. Maar wij (als mensensoort) bestaan al veel langer. De toegevoegde jodium in ons brood bestaat pas een aantal decennia. Hoe deden we dat dan in die honderdduizenden jaren daarvoor?

Heel simpel: we aten toen veel meer voedsel uit de zee. De zee is namelijk onze belangrijkste bron van jodium. Schaal- en schelpdieren, vis, maar ook zeewieren zitten bomvol met dit belangrijke stofje.

Krijg ik genoeg jodium binnen?


Als jij minder brood eet mis je deze toegevoegde bron van jodium. Ook in bijvoorbeeld biologisch brood wordt niet altijd gejodeerd zout gebruikt, maar zeezout. Bakkers zijn niet meer verplicht om dit speciale bakkerszout te gebruiken. Het is dan belangrijk om het ergens anders vandaan te halen.

Je hebt zo’n 150 microgram (mcg) per dag nodig. Dagelijks deze hoeveelheid eten hoeft niet. Je lichaam kan jodium namelijk opslaan. De ene dag wat meer en de andere dag wat minder eten is prima, zolang je gemiddeld maar op die 150 microgram uit komt.

Dit is voeding met een hoog gehalte aan jodium*:

  • Ei 35 mcg
  • Magere vis (gemiddeld) 75 mcg
  • Vette vis (gemiddeld) 40 mcg
  • Mosselen 125 mcg
  • Hollandse garnalen 55 mcg
  • Roze garnalen 13 mcg
  • Oesters 60 mcg
  • Jacobsschelpen 120 mcg
  • Zeekraal 90 mcg
  • Nori 1200 mcg
  • Zeesla 1600 mcg
  • Kelp, wakame en andere wieren bevatten 3000 mcg en meer
  • Ook zuivel bevat vaak een redelijke portie jodium: gemiddeld zo’n 10-30 mcg

(* hoeveelheid per 100 gram. Bron: NEVO lijst van het RIVM)

Zo zie je dat je zonder brood, maar met lekker veel producten uit de zee, ei en eventueel aangevuld met zuivel prima voldoende jodium binnen kunt krijgen.

Bij zeewier moet je zelfs oppassen dat je niet te veel binnen krijgt. Dat kan namelijk ook. De veilige bovengrens is zo’n 600 mcg per dag.

Symptomen trage schildklier


Herken je deze klachten:

  • Futloos of neerslachtig gevoel
  • Gebrek aan energie
  • Het lukt niet om af te vallen
  • Een droge huid, mond of ogen
  • Haaruitval, breekbare nagels
  • Kouwelijk gevoel
  • Slecht of niet kunnen zweten
  • Hese stem
  • Obstipatie
  • Spierkrampen of gewrichtspijn

Dan heb je mogelijk een traag werkende schildklier. Het is dan belangrijk om daar wat aan te gaan doen. Zorgen dat je voldoende jodium binnen krijgt is de eerste voor de hand liggende oplossing. Maar een jodiumtekort is niet de enige mogelijke oorzaak van een trage schildklier.

Stress, insuline resistentie, te veel zware metalen, crash diëten, te intensief sporten, een vegetarisch voedingspatroon, slechte leverwerking enz. kunnen er ook voor zorgen dat je schildklier niet goed haar werk kan doen.

Dus begin met een gezonde portie vis, schaal- en schelpdieren, zeewier en eieren om je jodiumvoorraad aan te vullen (en bij te houden). Is dat niet voldoende om van deze klachten af te komen? Dan zou ik zeker op zoek gaan naar andere mogelijke oorzaken.

Insuline resistentie test