Stress, piekeren en malen oorzaak van vermoeidheid?


Vermoeidheid. Het is met stip de nummer 1 'klacht' die ik hoor als ik mijn cliënten vraag waar ze last van hebben. Het is opmerkelijk hoeveel mensen een gebrek aan energie hebben...

Waarom ben ik moe?


Vermoeidheid is best een lastig ding. Waarom? Omdat er zoveel verschillende redenen kunnen zijn waarom iemand moe is. Te weinig slapen is natuurlijk een logische. Toch zie ik in mijn praktijk voornamelijk vrouwen die wel genoeg slapen, maar toch moe zijn.

Insuline resistentie, met als gevolg schommelende bloedsuikerspiegels, is ook regelmatig een oorzaak van vermoeidheid. Net als een traag werkende schildklier of een laaggradige ontsteking (je afweersysteem is dan constant actief en dat systeem slurpt energie). Verder kun je nog denken aan oorzaken zoals een verkeerde ademhaling, voeding die niet bij je lijf past enz. enz. Ik ga/kan al deze oorzaken niet in 1 blog bespreken, dus ik pik er eentje uit…

Gebrek aan energie door een magnesiumtekort?


Energie in je lichaam werkt met ATP. ATP is voor je lijf het universele, energie-betaalmiddel voor alle processen die energie kosten – een soort energiepakketje dus. Je gebruikt ATP voor celgroei, productie van hormonen en enzymen, cel herstel, bewegen, nadenken en veel meer. Zelfs het maken van ATP kost ATP :-).

Oké ATP is dus belangrijk voor je energie. Wat heeft magnesium daarmee te maken? Nou, in zo’n ATP molecuul zit magnesium ingebouwd. Voor degenen die dat leuk vinden, hierbij een (zeer schematisch) plaatje van hoe dat ATP met magnesium eruit ziet:


Mg2+ is de magnesium in dit plaatje. Bij een gebrek aan magnesium kan je dus last krijgen van een gebrek aan ATP, dus aan energie. Wat zich kan uiten als vermoeidheid. Zo is het cirkeltje weer rond.

Hoe kom ik erachter of ik genoeg magnesium heb?


Een magnesiumtekort komt heel vaak voor. Bij mij in de praktijk toch wel bij 50-70% van mijn cliënten. Maar dat is dus niet iedereen. Niet iedereen die moe is heeft per definitie een magnesiumtekort.

Je kunt het gehalte aan magnesium laten meten in je bloed. Deze waarde is alleen niet 100% betrouwbaar. Als je bloedwaarde te laag is, kan je ervan uitgaan dat je een tekort hebt. Echter: als je waarde goed is, is dat geen garantie dat je genoeg hebt. Magnesium zit namelijk voor 99% in je cellen, en slechts 1% in je bloed. Het gehalte in je cellen meten is betrouwbaarder, maar ook lastiger. Het wordt niet standaard uitgevoerd. Hierdoor wordt een tekort regelmatig over het hoofd gezien.

Symptomen


Magnesium heeft in je lijf nog meer functies dan alleen ‘onderdeel zijn van ATP’. Je kunt daarom door middel van symptomen een beter beeld krijgen van een mogelijk tekort. Bij een gebrek kan je onder andere last krijgen van:

  • Krampen bijv. in je kuiten, darmkrampen of menstruatiekrampen

  • Onrustige benen (restless legs)

  • Onrustig gevoel, gevoelig voor stress

  • Duizeligheid

  • Slecht slapen, m.n. slecht inslapen en slecht doorslapen

  • Obstipatie

  • Hoofdpijn

  • Hoge bloeddruk

Als je hier last van hebt is dat ook geen 100% zekerheid dat het veroorzaakt wordt door een tekort aan magnesium. Het geeft in dit geval wel een beter beeld dan een gewone bloedtest.

Hoe kom ik aan een magnesiumtekort?


Er zijn 3 hoofdredenen waardoor je een tekort kunt krijgen aan dit mineraal:

1. Je eet het te weinig
Lijkt me logisch, toch? Als je het niet eet krijg je het ook niet binnen. Tenzij je magnesiumolie of magnesiumvoetenbaden neemt natuurlijk, maar dat is eigenlijk magnesium “eten” (opnemen) via je huid.

2. Je neemt het niet goed op
Magnesium eten is een ding, maar het daadwerkelijk opnemen – dus uit je eten via je darm in je lijf – is een ander verhaal. Je lichaam neemt 20 tot 60% van wat je eet aan magnesium op. Dit hangt onder andere af van hoeveel er in je voeding zit. Hoe meer er in de voeding zit, hoe lager het percentage dat je lichaam opneemt (jammer maar waar).

Ook zijn er bepaalde stofjes in voeding die de opname van magnesium in je darm remmen. Fytaat – ook wel fytinezuur genoemd – bijvoorbeeld. Fytaten zitten onder andere in (volkoren) graanproducten, noten, zaden en peulvruchten.

Fytaten zijn overigens niet per definitie slecht. Ze hebben ook goede effecten in je lijf. Het probleem in ons westerse eetpatroon is simpelweg dat we het te veel en te vaak eten (wel 3-5x per dag!). Dit kan dus leiden tot een magnesium tekort.

3. Je verbruikt te veel
Naast eten en opnemen moet er ook gekeken worden naar hoeveel magnesium je verbruikt. Omdat het zoveel functies heeft, zijn er veel activiteiten waarbij je magnesium verbruikt. Dit zijn  een paar voorbeelden:

  • Het eten van veel suiker kost magnesium (niet door het eten zelf natuurlijk, maar door de verwerking van de suiker ;-P)
  • Met sporten verbruik je meer magnesium
  • Stress, piekeren, je zorgen maken en malen zijn echte een magnesiumslurpers

De oplossing?


De oplossing voor punt 1 lijkt me voor de hand liggen: eet meer magnesium.

Ook bij punt 2 is het denk ik duidelijk: vermijd een overschot aan fytaten/fytinezuur.

Punt 3: minder magnesium verbruiken…

  • Door minder suiker te eten kom je al een eind.

  • Minder sporten hoeft in de meeste gevallen niet. Je kunt dan het beste wat extra magnesium innemen (eten, smeren, voetenbad).

  • Minder stress. Minder piekeren en malen. Tja, dat is makkelijker gezegd dan gedaan…Toch zie ik dat dit bij heel veel mensen echt 1 van de grootste boosdoeners is. Dan kan je met het aanpassen van je voeding al een heleboel doen, maar als de onrust in je hoofd blijft, is het eigenlijk dweilen met de kraan open. Dan zal je daar toch echt iets aan moeten doen.

Insuline resistentie test