Smokkelen is oké. De regel die alle andere regels overboord gooit.


Word jij soms niet moe van al die tips? Van die 'regeltjes'. Wat je allemaal niet mag? En dingen die je juist wel moet doen? Waar je allemaal aan moet denken?

Pfff, nou ik wel.

Wat een gedoe


Gebruik minder suiker. Eet gezonde eiwitten en vetten. Sla je tussendoortjes over. Eet genoeg groente…
Het is zomaar een greep uit de tips die je regelmatig van mij krijgt. Alles om ervoor te zorgen dat jij je fitter gaat voelen. Dat je meer energie krijgt. Dat het je gaat lukken om af te vallen.

Word jij soms niet moe van al die tips? Van die ‘regeltjes’. Wat je allemaal niet mag? En dingen die je juist wel moet doen? Waar je allemaal aan moet denken?

Pfff, nou ik wel…

Het is best wel een gedoe om altijd maar gezond te eten. Om die bergen met groentes weg te werken. Om die (zoete) verleidingen te weerstaan. Vooral in drukke tijden. Als je bij anderen eet. Of uit eten gaat.

Kortom, het vergt nogal wat inzet en doorzettingsvermogen om aan je gezondheid te werken. En dat dag na dag. Week na week. Nu komen de feestdagen er ook nog eens aan.

HELP, hoe houd ik dat vol?


Nou niet. Nooit meer iets eten wat ‘niet mag’? Ik word al naar bij de gedachte. 100% volgens ‘de regels’ eten houdt niemand vol.
Ik ook niet.

Voor wie denkt dat ik altijd gezond eet. Nooit meer in 1x een hele reep chocolade naar binnenwerk. Brood, snoep, koek, ijs, pizza, en andere overheerlijke dingen voor de rest van mijn leven verbannen heb. Die heeft het mis.

Ik ben ook maar een mens. Een vrouw die nou eenmaal van lekker eten houdt ;-). Dat zijn alle heerlijke ‘goede’ dingen die ik eet. Maar ook de “foute” dingen. Waarvan ik weet dat ze nou niet het allerbeste zijn voor mijn lijf. Of waar ik zelfs van weet dat ik er last van zal krijgen.

Perfectie


In het begin dat ik zelf mijn hele eetpatroon omgooide at ik nagenoeg ‘perfect’. Er ging niets meer mijn mond in waarvan ik wist dat het niet goed voor mij was. Ik moet je zeggen dat ik dat aardig lang heb volgehouden. Ik had er dan ook ontzettend veel baat bij. Ik ging van “altijd moe en hoofdpijn”, naar “ik voel me goed!” Zo wilde ik me natuurlijk blijven voelen.

Na verloop van tijd ging er toch wat knagen. Het was altijd wel een dingetje als ik bij mensen ging eten. Mensen raakten in paniek als ik kwam (wat kunnen we haar te eten geven?) Of als ik uit eten ging. De meeste menukaarten zijn namelijk helemaal niet ingericht op wat in mijn ogen gezond eten is (waar is die groente?)

Kan jij smokkelen?


Het werd op een gegeven moment gewoon frustrerend. Tijd dus voor verandering. Want ik wilde zonder zorgen bij familie en vrienden kunnen eten. Ook wilde ik genieten als ik uiteten was. Ik bedacht me dat ik best we wat vaker mocht gaan smokkelen.

Maar wat blijkt nou? Smokkelen is nog niet zo eenvoudig. Dat moet je leren.

Want hoe ga je om met dat stemmetje dat zegt: “Dit is fout”. “Dit mag je eigenlijk niet eten”. “Dit is niet goed voor je”. Dat maakt dat je niet echt kunt genieten, toch? Ik had daar in het begin echt last van.

Wat doe je met die schuldgevoelens als je meer gesmokkeld hebt dan dat vooraf de bedoeling was? Want als je er eenmaal aan begint…

Wanneer is het smokkelen en wanneer ben je weer (gedeeltelijk) terug gevallen in je oude eetpatroon?

De 80/20-regel


Om dit hele gedoe te voorkomen kan je er natuurlijk voor kiezen om er gewoon niet aan te beginnen. Want zeker in het begin is het lastig om te bedenken wat je nu wel en niet kunt eten. Het vergt zoals gezegd aardig wat inspanning. Je wilt het ook graag goed doen. Maar niet beginnen betekent ook geen resultaat. En je wilt wel resultaat. Je wilt je weer fit voelen.

Daarom is het belangrijk om je van te voren deze regel in te prenten (hè bah, alweer een regeltje ;-). Het is de regel waarmee je alle andere regels tijdelijk volledig kunt negeren:

De 80/20-regel!

Wat dat betekent? Heel simpel:
– je eet 80% gezond
– en hebt 20% de ruimte om te smokkelen
Dit is dé truc om dat gezonde eetpatroon vol te houden.

Maar...


Er zitten 2 maren aan deze regel.
1. Is 80% voor jou op dit moment een te grote uitdaging? Heb je geen idee hoe je dit moet doen? Ben je nog aan het puzzelen met wat, hoe vaak en hoeveel je moet eten? Dan maak je gewoon je eigen regel. Begin met 30% of 50%. En bouw het dan langzaam op. Voor je het weet zit ook jij aan die 80%.

2. Het kan soms handig zijn om een korte periode voor de 100% te gaan. Voor als je supersnel resultaat wilt. Of wanneer je je afvraagt of er bepaalde voedingsmiddelen zijn waar je misschien niet tegen kunt. Door even 100% goed te eten en daarna 1 voor 1 weer dingen toe te voegen kan je heel veel te weten komen over je eigen lijf.

Weet dat smokkelen erbij hoort. Het is niet fout. Het is juist heel lekker. Je hebt het ook gewoon nodig.

Insuline resistentie test