Slimme tips om sneller te koken – maak het niet te moeilijk


Het klaarmaken van een gezonde maaltijd kost in de regel meer tijd dan, laten we zeggen, het maken van een boterham met kaas. Daar kan ik niets aan veranderen.

Wat ik wel kan doen is je vertellen wat wij thuis doen om zo snel mogelijk alle maaltijden op tafel te zetten. Ik geef je 5 +1 slimme tips om sneller te koken?

Tip 1 - Plan je maaltijden


Het plannen van je maaltijden is de allereerste stap. Het zal je een hele hoop tijd en frustratie besparen. Door de supermarkt struinen zonder dat je weet wat je nodig hebt… Andere volgeladen karren ontwijken terwijl je tegelijkertijd probeert te bedenken wat je wilt gaan eten…Dat is niet te doen.

2x per week er even voor gaan zitten om te bedenken wat je wilt gaan eten maakt het een stuk makkelijker.

Dit is hoe ik het doe:

  • Ik kijk in de koelkast wat ik nog heb. Moet dat snel op? Kan ik daar iets lekkers van maken? Als ik het niet weet zoek ik op internet een nieuw recept. Stel dat ik nog worteltjes hebt dan zoek ik naar “recept wortelen”. Zo Kom je altijd wel iets lekkers tegen.
  • Ik bedenk op welke dagen we weinig tijd hebben om te koken. Bij ons is dat in ieder geval op dinsdag en op vrijdag. Dan zorg ik dat de gerechten extra simpel en snel zijn.
  • Ik plan voor 3-4 dagen per keer. Zo eet ik altijd verse groente (en niet groente van een week oud).
  • Wij hebben een aantal favoriete gerechten. Zowel voor het avondeten, lunch als ontbijt. Deze staan regelmatig bij ons op het menu – maar we eten echt niet iedere week hetzelfde. Op Instagram kan je zien wat wij zoal eten.
  • We proberen ook vaak nieuwe dingen uit. Daarvoor zoek ik op internet of ik kijk in een van mijn kookboeken.
  • Met al deze gerechten vul ik de planning en maak ik mijn boodschappenlijstje. Het is even wat werk, maar dan weet ik de komende 3-4 dagen precies wat ik moet doen. Ik hoef geen tijd meer te besteden aan ‘wat eten we vandaag?’ Ook hoef ik niet iedere dag naar de supermarkt – waar ik erg blij mee ben, want boodschappen doen is niet bepaald mijn hobby ;-).

Tip 2 – Bereid je lunch de avond van te voren


Wij maken de lunch voor de volgende dag meestal klaar tijdens het koken van het avondeten. Dat kan op 2 manieren:

  • We maken iets extra’s van wat we die avond ook eten. Zodat we als lunch de volgende dag een heerlijk restje hebben. Vaak is 2x zoveel maken, niet 2x zoveel werk, maar slechts een paar minuten extra.
  • We maken 2 gerechten tegelijkertijd klaar. Vaak sta je tijdens het koken te wachten. Totdat de kip gaar is, de groente gestoomd is, de soep kookt. Tijdens deze momenten kan je je salade of wat dan ook klaar maken.

Tip 3 – Maak het niet te moeilijk


Van mij mag je net zoveel tijd besteden aan koken als je wilt. Ik heb daar zelf alleen echt niet altijd tijd, zin of puf voor.

Er zijn prachtige gerechten te vinden zoals bietenburgers, viskoekjes, zadencrackers, pompoenwraps en courgettebrood. Deze gerechten zijn vaak erg bewerkelijk en hoewel erbij staat dat ze binnen 20 minuten klaar zijn doe ik er in de regel toch net even wat langer over.

Dus heb je trek in bietjes? Maak dan gewoon een bietensalade:

  • Koop gekookte bietjes
  • Kies wat extra ingrediënten zoals bosui, sinaasappel of wortel
  • Voeg vlees, vis, kip of ei toe
  • Leuk hem op met zaden, pitten en noten
  • Dressing erbij (gewoon olie, honing, mosterd en peper en zout ofzo) en klaar ben je.

Bietenburgers klinken (en smaken) erg lekker, maar kies die gerechten alleen als je daar ook echt de tijd voor hebt om ze klaar te maken. Voor de andere dagen ga je voor snel & simpel. Lekker en makkelijk gaan echt prima samen.

Tip 4 – Bewaar en gebruik je restjes


Wie heeft er geen restjes? Je maakt stamppot en houdt een half bord over. Of er zit nog 1 kom soep in de pan. Allebei niet genoeg voor een volledige maaltijd, maar samen wel. En zeg nou zelf, hoe lekker is een kopje soep met de lunch? Opgebakken stamppot is ook heerlijk (koud trouwens ook).

Je kunt dus 2 of meer restjes samenvoegen. Als je maar 1 restje hebt, kan je die aanvullen met andere dingen zoals een gekookt ei, stuk fruit, handje noten, kleine smoothie, wat rauwkost enz. Net zoveel als voor jou voldoende is.

Als je niet van plan bent je restje binnen 2 à 3 dagen op te eten, vries deze dan gewoon in. Zorg voor bakjes in allerlei maten. Vergeet ook niet er op te schrijven wat erin zit :-). Zo heb je wat achter de hand voor de drukke dagen.

Tip 5 - Er is niets mis met voorgesneden groente


Als mensen mij vragen wat ze met de lunch in plaats van brood kunnen eten is mijn eerste antwoord altijd: een omelet met groente.

Wat ik in het begin al zei, er is niets zo snel klaar als een boterham met kaas. Dat wil niet zeggen dat je voor een broodloze lunch langer dan 10 minuten bezig hoeft te zijn.

Voor de allersnelste lunch die ik ken heb je maar 3 dingen nodig:

  1. Een zak voorgesneden groente
  2. Een paar eieren
  3. Scheutje olijfolie of kokosolie

 

Mik alles in een koeken pan. Vuur aan en binnen no time is je omelet klaar. Dit is trouwens ook heerlijk als ontbijt.

Deze zakken met voorgesneden groente zijn ook ideaal voor het maken van:

  • Soepen
  • Curry’s
  • Quiche – zonder bladerdeeg natuurlijk 😉
  • Wokgerechten
  • Pastasaus – als pasta kan je courgetti gebruiken. Dit zijn sliertjes gemaakt van van courgette. Je kunt hiervoor ook knolselderij, pompoen, wortel, bietjes en allerlei andere stevige groente gebruiken.
  • Nasi – waarbij je bloemkoolrijst gebruikt in plaats van gewone rijst. Bloemkoolrijst maak je zelf in de keukenmachine, maar sommige supermarkten verkopen het tegenwoordig ook.

Bonus Tip – Gebruik goed gereedschap


Ik kom genoeg mensen tegen die niet van koken houden. Zij vinden het een straf om in de keuken te staan. Tenzij je een privé kok in kan te huren, of een partner hebt die graag voor jou kookt,  kan ik daar weinig aan veranderen. Wel kan ik je aanraden om voor goed gereedschap te zorgen. Dit maakt het koken echt een stuk makkelijker.

Ik gebruik als voorbeeld altijd mijn oma. Zij heeft in haar keuken alleen maar aardappelschilmesjes – deze zijn nog bot ook. Haar grootste snijplank is kleiner dan een A4-tje. Stel dat je met dat botte mesje op dat kleine plankje een flinke prei moet snijden…

Dat is een drama. Je moet 3x snijden voordat je 1 preiring hebt. Ook valt constant je prei van je snijplank af, het rolt over je aanrecht heen. Naast dat het onnodig veel tijd kost is het ook heel frustrerend. Met een flink scherp mes en een grote snijplank ben je minimaal 3x sneller klaar.

Dus zorg voor:

  • Verschillende messen: Een kleine, een midden maat en een grote. Zorg ook dat ze scherp blijven. Laat ze slijpen, of koop er zo’n elektrisch slijpapparaatje bij. Hema, Ikea en kookwinkels hebben goede messen in alle prijsklassen.
  • Een grote snijplank zodat je alle ruimte hebt om je groentes te snijden. Het liefst ook nog een tweede voor het snijden van kip en vlees.
  • Een elektrische keuken machine is ook echt een aanwinst. Eentje die kan raspen, hakken en eventueel plakjes snijden. Zo maken wij bijvoorbeeld een flinke bak koolsla in 5 minuten. Tenzij we er gekookte eieren doordoen, dan moeten we 5 minuten extra wachten totdat ze gekookt zijn ;-).

Insuline resistentie test