Misleidende reclames? Weet wat je echt eet…


Ondanks dat onze supermarkten al proppie vol staan met duizenden verschillende producten blijven er nieuwe dingen op de markt komen. Elke keer wordt er weer iets nieuws bedacht.
Logisch, want wij als consumenten veranderen. De producenten springen in op onze behoeften.

Eerst hadden we geen flauw idee van additieven. Nu willen we liever natuurlijke producten en bijvoorbeeld geen chemische kleur-, geur- en smaakstoffen meer. Dus wordt er een nieuw product, of een vernieuwde versie van een product op de markt gebracht. Hoppa, nog meer keuze. Maar wordt het er echt beter van?

Wat probeer je me te verkopen?


Zo’n nieuw product moet natuurlijk aan de man gebracht worden. Tijd dus om er wat reclame tegenaan te gooien. Omdat ik de schappen met pakjes, zakjes en potten meestal links laat liggen is dit voor mij de manier om te zien welke nieuwe producten er nu weer op de markt zijn gekomen.

En ooooo, wat zie ik toch een vreemde dingen voorbij komen… Soms vind ik het bijna schandalig wat ze ons proberen te verkopen. Soms moet ik er keihard om lachen. Ik heb een paar van deze producten voor je verzameld en zal je uitleggen waarom ze mij verbazen.

Melkschijfjes


Voor de meeste mensen klinkt melk als een gezond product in de oren (tenzij je lactose intolerant bent, allergisch voor zuivel, of als je mijn blog van een paar weken geleden gelezen hebt ;-). Hoe dan ook melk klinkt niet echt heel slecht.

Laats zag ik de reclame van Kinder melkschijfjes. In de reclame gaat het telkens bijna fouten tijdens het spelen van de kinderen. De ene stoot zich bijna tegen de tafel, de ander krijgt bijna een bal tegen het hoofd. De ouders in het spotje zijn heel erg oplettend en “redden” hun kinderen van de bijna ongelukjes.

“Vrij en zonder zorgen spelen”, wordt er genoemd. En: “om je kinderen snel weer verder te laten ravotten is er melkschijfje. Met melkvulling & honing…”

Al met al krijg je van deze reclame de kriebels het idee dat je heel verantwoord bezig bent als je je kinderen zo’n schijfje zou geven.
Totdat… je op de verpakking kijkt. Dan valt je al snel op dat het gewoon een nieuw soort koekje is. Met suiker (want er zit maar 5% honing in) en toevoegingen om het luchtig en lekker te maken (maar natuurlijk niet genoemd met hun E-nummer, want dat willen we niet ;-).

Ik wil hier trouwens niet mee zeggen dat je slechts bezig bent als je dit voor je kinderen (of voor jezelf) zou kopen. Het gaat mij om de marketing die erachter zit. Je krijgt het gevoel hiermee goed te doen voor je kroost. Maar echt een vooruitgang in vergelijking met ‘normale’ koekjes is het niet.

Nu, mét omega-6!


Ik denk dat het 2 jaar geleden was dat er ineens allerlei producten op de markt kwamen waarbij er in de reclame de nadruk werd gelegd op de aanwezige omega-6 in het product. Het waren in ieder geval omega-6 eieren en vloeibare bakboter met omega-6. Maar er waren nog meer producten.

Daar heb ik echt smakelijk om gelachen. Waarom? Ja, omega-6 is een belangrijk stofje die we onder andere nodig hebben voor onze hersenen en voor een goed werkend immuunsysteem. Top spul dus, en ik zou je zeker aanraden om dit te eten, maar om er nou reclame over te maken…

Want, wist je dat wij in Nederland overschot aan omega-6 binnen krijgen? Gewoon als je normaal eet? Ik zou juist zeggen dat we wat minder omega-6 zouden mogen eten. En dit is de reden.

Ontstekingen


Omega-6 is ontstekingsbevorderend. Nou klinkt dat per definitie “fout”, maar dat is het niet. Soms is het noodzakelijk om in je lijf een ontsteking te maken. Bijvoorbeeld als je in je vinger hebt gesneden. De start van de ontsteking zorgt voor een hele kettingreactie. Zo wordt onder andere het beschadigde weefsel afgebroken. Zodat er daarna nieuw weefsel (zonder snee dus ;-)) gemaakt kan worden. Omega-6 wordt daarom ook wel de “aan-knop” van je immuunsysteem (die de ontsteking regelt) genoemd.

Tijdens het hele proces van het herstellen van zo’n wondje is het belangrijk dat die ontsteking op een gegeven moment weer stopt. Anders blijft je lijf denken dat de boel gesloopt afgebroken moet worden en kan er niet herstelt worden. Je immuunsysteem heeft daarom ook een “uit-knop” nodig. Dat wordt geregeld door omega-3, een van de broertjes van omega-6.

De gemiddelde Nederlander krijgt 20-30x meer omega-6 binnen  dan omega-3. Dat komt door twee dingen. De omega-6 rijke oliën zijn goedkoper dan andere vetsoorten. Ze worden in veel producten gebruikt: mayonaise, koekjes en gebak, (vloeibare)boter en margarine, braadvet, kant-en-klaarmaaltijden en meer. Maar ook veel van de vloeibare olie die je kunt kopen in de supermarkt is rijk aan omega-6: slaolie, zonnebloemolie, maïsolie enz.

Bronnen met veel omega-3 worden veel te weinig gegeten. Omega-3 bronnen zijn vis, schaal- en schelpdieren, zeewier. De gemiddelde Nederlander eet 1x per 2 weken vis. Dat is een stuk minder dan de omega-6 rijkeproducten.

En ja, noten bevatten ook omega-3, maar daarnaast vaak meer omega-6, dus qua verhouding maakt dat niet uit.

Maar er wordt dus 20-30 x meer op het aan-knopje van je immuunsysteem gedrukt, dan op het uit-knopje. Veel mensen zijn dan ook (in meer of mindere mate) ontstoken van binnen. Daar ga je niet acuut dood aan, maak je geen zorgen. Wel zijn er heel veel ziektebeelden die daarmee in verband worden gebracht.

Dus eieren met extra omega-6? Omega-6 bak- en braadolie? Nee bedankt!

Overigens zijn volgens mij de meeste “bevat omega-6” vermeldingen op de verpakkingen verdwenen en vervangen door “bevat omega-3”. Wat overigens niet betekent dat er nu geen omega-6 meer in dat product zit hoor, ze hebben alleen gekozen voor een ander aandachtspunt voor op de verpakking ;-).
Check in deze link de omega-3 boter van Becel maar eens… Ah fijn, met 3 gram omega-3 per 100 gram! En met hoeveel omega-6…?

Halfzoet en minder suikers


Appelsientje halfzoet. Geen suiker toegevoegd. Volle smaak en met 30% minder suikers. Waarom? Omdat ze er ruim 1/3 water bij hebben gedaan. Ik moet er wel bij zeggen dat ze dat ook gewoon op de voorkant van de verpakking hebben gezet. Neemt niet weg dat het bij mij een lachbui veroorzaakte.

Als je ervoor kiest om appelsap te drinken (of aan je kinderen te geven) kan je toch prima zelf water toevoegen? Een pak 100% sap is bij de AH 1,55 per liter. En met 38% water kost een liter 1,45… tel uit de winst van appelsientje ;-).

Overigens is appelsap niet ideaal om dagelijks te drinken. Het zijn vloeibare suikers. Ondanks dat ze 100% uit fruit komen, is het niet heel fijn voor je lijf.

Lees verpakkingen, wees nieuwsgierig en denk zelf na


Andere “leuke” en veel gebruikte marketing trucjes zijn:

  • Alleen natuurlijke suikers (zie mijn opmerking bij de appelsap)
  • Gezoet met honing (maar daarnaast vaak ook gewoon suiker toegevoegd)
  • Nu met x% minder suikers (maar wel zoetstoffen toegevoegd)
  • Alleen gezoet met fruitsuikers (maar ook van fruitsuikers kan je teveel eten/drinken)
  • Met natuurlijke smaak- en geurstoffen
  • Glutenvrij (glutenvrij is niet hetzelfde als gezond, kijk eens wat ze erin hebben gegooid ter vervangen van de gluten…)
  • Biologisch (niet alles wat biologisch is, is per definitie gezond)
  • Light producten (meestal alsnog met een enorme zoete smaak, waardoor je zoete trek blijft houden)
  • Vetarm, vetvrij, 0% vet (er is niets mis met vet)
  • Goede start van je dag (ja dat vindt de producent, meestal als ze dat zeggen heb ik daar een andere mening over ;-).

Het groene en het blauwe vinkje vond ik ook in deze categorie passen. Krijg je ineens een frisdrank met minder suiker met een groen vinkje ( = gezondere keuze). Gezonder dan wat? Dan cola? Ja, dat misschien wel. Gezond? Nee, absoluut niet. De vinkjes zijn ondertussen afgeschaft.

Het is overigens niet mijn bedoeling om specifieke producten af te kraken. Ook maakt het mij niet uit of je bepaalde dingen wel of niet echt. Je bent vrij om het helemaal zelf te bepalen :-).

Wel wil ik je logisch laten nadenken over wat je eet en niet alle leuke reclames zomaar voor zoete koek te slikken.

Etiketten lezen, ook al hebben ze nog zulke mooie beloftes op de verpakking gezet, is echt een aanrader. Kijk naar de ingrediënten en naar de voedingswaarde (koolhydraten, eiwitten, vetten enzo).
Vaak word je daar al een stuk wijzer van.

Insuline resistentie test