Minder suiker eten? 7 tips om jou te helpen!


Omdat geraffineerde suiker eigenlijk uitgeklede koolhydraten zijn (dat wil zeggen: weinig overgebleven voedingsstoffen zoals vitamines, mineralen en vezels) snappen de meeste mensen wel dat het een goed idee is om hier minder van te eten. Maar hoe pak je dat aan en waar kun je op letten?

7 tips om minder suiker te eten


Misschien heb je geen idee hoeveel suiker je dagelijks binnen krijg? Of besef je het maar al te goed, maar weet je niet hoe je dit kunt verminderen? Onderstaande tips helpen je om minder suiker te gaan eten:

  • Tip 1: Lees etiketten! Aan bizar veel producten is (een vorm van) suiker toegevoegd. Pas ook op met light producten waarbij staat dat er minder vet in zit: deze producten bevatten namelijk regelmatig extra suikers (de smaak moet toch ergens vandaan komen).
  • Tip 2: Weet wat de schuilnamen van suiker zijn. Veel gebruikte termen zijn dextrine-maltose, glucosestroop, dextrose, druivensuiker, fructosestroop, glucosefructosestroop, siroop, melasse, rietsuiker… en nog vele andere. Loop ook hier met een boog omheen.
  • Tip 3: Minderen betekent niet perse stoppen (mag wel natuurlijk). Kijk eens kritisch naar je inname van suikkerrijke producten en probeer deze minder te eten of drinken.  (Wel handig om eerst even tip 1 & 2 te volgen :-)). Drink je 2 glazen frisdrank per dag? Breng dit dan terug naar 1 klein glas. Wil je op een verjaardag gewoon lekker genieten van taart? Vraag dan om een kleiner stuk (in plaats van nog een tweede keer te nemen).
  • Tip 4: Vervang pakjes, zakjes en andere kant-en-klaar producten door eigengemaakte varianten (en laat de suiker weg). Smaakt vaak nog veel lekkerder ook.
  • Tip 5: Neem in plaats van een eierkoek, sultana, mueslireep, ontbijtkoek en andere ogenschijnlijk onschuldige producten (schuldig is in mijn ogen: producten waarvan mensen dénken dat ze best gezond zijn, maar ondertussen meer vulling dan voeding zijn) een handje noten, een stuk fruit, gekookt ei enz.
  • Tip 6: Stop met het toevoegen van suiker aan thee, koffie, yoghurt of zelfs aan je verse aardbeien.
  • Tip 7: Last but not least: vervang al deze suikers niet met honing, Stevia, agavestroop of andere (kunstmatige ) zoetstoffen, maar wen gewoon aan een minder zoete smaak. Waarom je ook met deze zoetmakers uit moet kijken lees je hier.

Handig voor bij tip 3: Vul eens een paar dagen een voedingsdagboek in.

Insuline resistentie test

"Met het invullen van een voedingsdagboek krijg je inzicht in hoeveel suiker je per dag eet en drinkt."