Je lever doet meer dan alleen ontgiften – 7 tips voor een gezonde lever


Je lever is een van de drukste organen in je lichaam. Waar de meeste organen 'slechts' enkele functies hebben zijn er van de lever 500 functies bekend. Het is dus een zeer veelzijdig orgaan.

Als je lever het niet helemaal lekker doet kan je ook aardig wat klachten krijgen.

De 500 functies van je lever


Je lever is een van de drukste organen in je lichaam. Waar de meeste organen ‘slechts’ enkele functies hebben zijn er van de lever 500 functies bekend. Wees niet bang, ik ga ze niet allemaal opnoemen ;-). Dit zijn de belangrijkste:

  • Gluconeogenese
  • Opslag van glycogeen (reserve glucose)
  • Regulatie van de bloedstolling – erg belangrijk als je een keer in je vinger snijdt
  • Vorming van galzuren – om vetten af te kunnen breken
  • Afbraak van rode bloedcellen – de bouwstoffen van die cellen worden gerecycled
  • Productie van cholesterol – cholesterol is op haar beurt o.a. weer nodig als bouwstof van hormonen en structuren in de cel
  • Aanmaken van immuunfactoren (afweersysteem)
  • Het bioactief maken van voedingsstoffen – als stoffen niet bioactief zijn kan je ze niet gebruiken, je hebt er dan dus niets aan
  • Afbraak van hormonen – hormonen die niet gebruik worden zijn toxisch voor je lijf. Je kunt ze dan maar beter opruimen
  • Detoxificatie – oftewel ontgiften

Je ziet het al, het is een zeer veelzijdig orgaan. Als je lever het niet helemaal lekker doet kan je ook aardig wat klachten krijgen. Daar vertel ik je straks meer over.

Gluconeogenese op #1


Ondanks dat alle 500 taken belangrijk zijn voor je lijf staat er een op de eerste plaats: gluconeogenese. Dit is het mechanisme dat vanuit reserves in je lijf glucose kan maken.

Waarom staat de gluconeogenese op 1? Dat is heel simpel. Glucose is de belangrijkste brandstof voor je hersenen. Als er een glucosetekort dreigt, wordt meteen de gluconeogenese aangezet. Zo wordt er voor gezorgd dat jouw hersenen nooit zonder energie (glucose) komen te zitten. Best slim, aangezien een energietekort voor je hersenen fataal is.

499 functies op een laag pitje


Multitasken…wij zijn er als mensen niet al te goed in (echt waar, ook wij vrouwen voeren een taak beter uit als we focussen op 1 ding in plaats van meerdere dingen tegelijkertijd). Voor je organen geldt eigenlijk precies hetzelfde. Ze kunnen maar 1 ding tegelijkertijd echt goed doen.

Op het moment dat je lever lekker bezig is met de gluconeogenese staan de overige 499 taken op een laag pitje. Dit is voor een korte tijd geen probleem. Zodra ze klaar is kan ze verder met een volgende taak.

Wat wel een probleem is, is als je lever te vaak en te lang die gluconeogenese aan moet zwengelen. Er is dan simpelweg niet genoeg tijd (en energie) meer om andere dingen goed te doen.

Vergelijk het maar met te lange werkdagen. Naast je werk moet je ook:

  • Boodschappen doen
  • Schoonmaken
  • Een was draaien
  • Je vriendin bellen
  • Ontspannen
  • Knuffelen met je partner
  • enz…

Als je te veel tijd (moet) besteden aan je werk, komen die andere dingen in het gedrang.

De was stapelt zich op, net zoals het stof. Je vriendin en partner voelen zich tekort gedaan enz. Misschien dat je tussendoor nog net even tijd hebt om heel snel te stofzuigen, maar echt lekker schoon is het niet.

Zo werkt het met je lever dus ook. Veel bezig zijn met de gluconeogenese, betekent minder tijd om te ontgiften, galzuren aan te maken, voedingsstoffen bioactief maken… Misschien dat zij het tussendoor nog probeert te doen, maar echt optimaal is het niet. Met allerlei gevolgen van dien:

Ja gaat minder goed ontgiften. Je hormonen raken uit balans. Je cholesterolwaardes raken uit balans. Voedingsstoffen worden slechter omgezet. Je bloedstolling wordt verstoord…Daar word je in de loop der tijd wel ziek van.

Leverklachten


Als je lever haar functies niet meer goed kan uitvoeren kan je tal van klachten krijgen. Deze symptomen kunnen echt op allerlei vlakken opspelen. Wat natuurlijk niet zo gek is, aangezien er 500 functies zijn.

Dit zijn de meest voorkomende klachten van een niet goed werkende lever. Let op, niet goed werkend is heel wat anders dan een kapotte lever. Je kunt je leverfunctie prima weer herstellen – hoewel het niet altijd makkelijk is.

  • Pijn of stijfheid in je rechterschouder of nek
  • Pijn in je rechterflank, vooral na het eten
  • Het kost je moeite om ’s ochtends op te staan
  • Een dikke opgezette buik, vooral door vocht
  • Hang naar vetrijk eten
  • Bruine vlekjes op o.a. je handen (levervlekjes)
  • Opgeblazen gevoel na het eten
  • Misselijk na het eten van vet voedsel en/of granen
  • Galblaasproblemen
  • Slechte adem
  • Gezwollen oogleden in de ochtend
  • Haaruitval
  • Roosvorming
  • Hoofdpijn na 1 à 2 glazen alcohol
  • Boeren na het eten
  • Hoofdpijn
  • Licht gekleurde ontlasting
  • Last van onverklaarbare vermoeidheid

De lijst is bijna oneindig…

Tips voor een goedwerkende lever


Zoals gezegd kan je je leverfunctie weer herstellen. Afhankelijk van hoe erg jouw lever er aan toe is gaat dit snel, of duurt het juist wat langer. In ieder geval beperk je met onderstaande tips verdere achteruitgang. Lijkt me de moeite waard dus.

1. Eet minder koolhydraten en vooral ook minder vaak – los de insiuline resistentie op. Bij insuline resistentie is je lever vaker genoodzaakt om de gluconeogenese aan te zetten.

Geschat wordt dat ruim 1/3 van de Nederlandse bevolking in meer of mindere mate insuline resistent is. Wil jij weten hoe het bij jou zit? Vraag dan via deze link de gratis insuline resistentietest aan.

2. Vermijd overmatige fructose uit o.a. suiker, vruchtensappen en fruit, honing en allerlei andere zoetmakers. Fructose zorgt voor vervetting van de lever, dat wil je liever niet.

3. Vermijd onnodige toxines: uitlaatgassen, pesticiden, medicijnen, rook, alcohol, E-nummers, weekmakers in o.a. plastic, de anticonceptiepil, hormonale huidcrèmes, make up en verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen en zo kan ik nog wel even doorgaan. Het is onmogelijk om geen toxines binnen te krijgen. Je kunt er wel bewuster mee om gaan.

4. Eet heel veel groente. De volgende groente- en fruit soorten zijn extra gezond voor je lever:

  • Lookachtigen zoals ui, prei, bieslook, knoflook
  • Ananas, papaya en appels
  • Spinazie, champignons, artisjokken
  • Kruisbloemigen zoals broccoli, bloemkool, spruitjes en andere kolen
  • Koriander, curcuma, gember

5. Vermijd stress & ontspan. Chronische stress is een van de triggers om de gluconeogenese aan te zetten. Zie ook dit artikel.

Doe deze 2 dingen vooral NIET


6. Blijf ver uit de buurt van alle detox kuren. Dat is voor een niet goed functionerende lever zo’n beetje het allerslechtste wat je kunt doen. Opgeslagen gifstoffen komen tijdens zo’n kuur vrij. Gifstoffen die je lever juist op veilige plekken had opgeslagen omdat zij ze niet zelf kon ontgiften. Met zo’n detox kuur krijgt jouw lever ze weer voor haar kiezen met o.a. hoofdpijn, huiduitslag, extra vermoeidheid, misselijkheid als gevolg.

7. Ga niet aanrommelen met supplementen. Soms is ondersteuning met supplementen nodig om jouw lever weer goed haar werk te laten doen. Er wordt op internet van alles aangeboden. Maar wees alsjeblieft voorzichtig. Als je niet precies weet wat het probleem is kunnen supplementen juist schadelijk zijn. Je verergert dan het probleem.

  • Karlijn

p.s. Wil jij weten wat voor jou de juiste manier is om je lever te ondersteunen? Ik help je graag, dus neem gerust contact met mij op. Dat kan via deze link.

Insuline resistentie test