Lekker ontgiften! De do’s en don’ts van detoxen.


Detoxen is hip. En dat snap ik helemaal. Veel mensen worden zich er bewust van dat we nou eenmaal in een wereld leven waarin veel gifstoffen (toxines) voorkomen. En die heb je liever niet in je lijf. Ontgiften zorgt voor veel mensen dat ze een boost krijgen. Dat hun energie stijgt, ze beter slapen en ze zich (ná de kuur tenminste) beter voelen.

Toch is zomaar detoxen niet altijd aan te raden.

Weg met die toxines


Oké, ontgiften dus. Waarom zou je dat eigenlijk doen?
Gifstoffen worden vaak in je lijf opgeslagen. Bij te veel van die toxines kan je klachten krijgen. Denk aan vermoeidheid, hoofdpijn. slechte huid of je gewoon niet fit voelen.

Een goede detoxkuur kan je helpen (een deel van die) gifstoffen uit je lijf te krijgen waardoor je je weer energiek kan gaan voelen. Een bijkomend voordeel voor veel mensen is dat je vaak gelijk wat overtollige kilo’s kwijtraakt.

Niet voor iedereen?


Zomaar ontgiften is niet voor iedereen verstandig. Ik zal je uitleggen waarom.

Gifstoffen worden vaak met een reden opgeslagen in je lijf. Namelijk omdat je lichaam niet in staat is ze te verweken. Dat wil zeggen uitscheiden en/of omzetten naar onschadelijke stofjes. Opslaan is veiliger dan ze los in je bloed of waar dan ook te laten “rondzweven”. Het opslaan gebeurt onder andere in je vetweefsel.

Zoals ik net al zei is een bekend fenomeen bij het detoxen dat je vaak afvalt. Opgeslagen toxines kunnen zo uit je vetweefsel vrij komen en zijn dus weer ‘vrij’ in je lichaam. Op die manier kunnen ze alsnog afgevoerd worden. Behalve…

Als je in de tussentijd niets hebt gedaan om je voor te zorgen dat je ze nu wél kunt verwerken. Dan kan je behoorlijk last krijgen ontgiftingsverschijnselen. Denk aan hoofdpijn, vermoeidheid, slappe spieren, huiduitslag, andere ontlasting dan normaal (met een ander geurtje ;-))… Op zich is dit geen probleem. Het hoort er een beetje bij. Maar het kan ook te heftig worden voor je lijf. Vooral je lever en je nieren kunnen het zwaar te verduren krijgen. Daarom mijn do’s en don’ts bij detoxen.

Do's


  • 1-2x per jaar detoxen. Het is namelijk onmogelijk om alle gifstoffen buiten te houden. Zo af en toe aandacht besteden aan extra ontgifting is een aanrader. Blijft je lijf fris en fruiten van :-).

  • Als je een wat zwaardere detox gaat doen, bedenk dan van te voren dat je daar best last van kan krijgen. Zowel lichamelijk als emotioneel. Vrij nemen tijdens een detoxkuur is geen overbodige luxe.

  • Zorg voor ondersteuning voor je lijf tijdens het detoxen bijvoorbeeld door het gebruik van supplementen. En nee, ik ga je hier niet vertellen welke supplementen je daarvoor zou kunnen gebruiken. Want ik vind dat je daar niet zelf zomaar mee moet gaan vogelen. Zorg dat je daarbij hulp krijgt van een expert.

  • Pin je niet vast op het idee dat detoxen inhoudt dat je een week lang alleen water, thee of sapjes mag drinken. Er zijn ook andere, mildere manieren om dit te doen. Deze zijn vaak een stuk beter vol te houden.

Don'ts


  • Alleen maar tijdens je detoxkuur aandacht besteden aan toxines. Je kunt er ook (preventief) voor zorgen dat je minder van die gifstoffen binnen krijgt. Wat je niet binnen krijgt hoef je ook niet uit te scheiden.

  • Zonder begeleiding een pittige detox doen. Dat is echt geen goed idee. Je weet niet wat er met je lijf gaat gebeuren. Wat is normaal? Wanneer is het voor jou te heftig? Zorg dat je hulp hebt van iemand die daar verstand van heeft.

  • Voor de meeste mensen is een ontgiftingskuurtje tijdens de winter geen goed idee. Zeker als je tijdens de donkere maanden minder energie hebt en misschien wat vaker een dipje hebt. Dan kan je beter wachten tot de lente of de zomer. De kans dat je het volhoudt is dan groter. 

  • Te veel fruit eten of drinken tijdens een kuur. 1 van de organen die tijdens een detox betrokken is is je lever. Die moet onder andere alle gifstoffen omzetten naar onschadelijke stoffen zodat ze uitgescheiden kunnen worden. Fruit is niet slecht voor je, maar te veel fruit zorgt voor een overdaad aan fructose (fruitsuiker). Deze fructose overdaad is niet goed voor je lever.

Ontgiften op meerdere vlakken


Vaak wordt er bij ontgifting alleen gedacht aan eten en drinken. Maar dat is niet de enige manier waarop wij toxines binnenkrijgen (of zelf aan maken). Je kunt dus ook op deze verschillende vlakken detoxen.

Steeds vaker zie ik berichten voorbij komen van mensen die digitaal aan het detoxen zijn. Even een week geen telefoon, internet, tv en dat soort dingen. Dat kan dus ook.

Op mentaal en emotioneel niveau kan je ook detoxen. Dat kan op heel veel verschillende manieren. Mediteren, je hart luchten (door te praten, maar ook bijvoorbeeld door te schrijven), een healing sessie met een gave coach, yoga, positieve affirmaties gebruiken. Ook buiten in de natuur zijn, of bewust ademhalen kunnen je helpen.

Kies dus een detox die bij jou past. Of je nou heel streng gaat sap vasten, een mildere detox kuur doet of lekker emotioneel gaat ontgiften. Doe wat voor jou goed voelt. En vergeet niet om hulp te vragen als je dat fijn lijkt!

Insuline resistentie test