Koolhydraten, suikers en suiker – wat is het verschil?


Om mij heen merk ik dat er veel verwarring bestaat over de termen koolhydraten en suiker(s). Ze worden op een hoop gegooid en door elkaar gebruikt. Mensen die zeggen dat ze suikervrij eten krijgen naar hun hoofd dat in een appel ook suikers zitten en dat ze dus wél suiker eten. En anderen zeggen dat ze gestopt zijn met het eten van koolhydraten (en dat hoop ik toch niet). Met dit artikel hoop ik een beetje orde in de chaos te scheppen…

De verschillende soorten


Koolhydraten zijn naast eiwitten en vetten een van de drie macronutriënten. Koolhydraten zijn een groep chemische verbindingen die opgedeeld kunnen worden in verschillende categorieën. Van simpel naar complex (dit gaat dus over het aantal verbindingen) zijn dit de 4 hoofdgroepen:

1. Monosachariden (mono = één), bestaat uit 1 molecuul

  • Glucose (dextrose of druivensuiker)
  • Fructose (fruitsuiker)
  • Galactose

2. Disachariden (di = twee), is een verbinding van 2 sachariden

  • Sacharose = 1 glucose + 1 fructose
  • Maltose = 2 glucosemoleculen aan elkaar
  • Lactose = 1 glucose + 1 galactose

3. Oligosachariden (oligo = weinig), bestaat uit 3 tot 10 sachariden (malto-, galacto- en fructo-oligosachariden)

4. Polysachariden (poly = veel), dit zijn de ketens met meer dan 10 sachariden (zetmeel en vezels)

Energiebron


Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron voor ons lichaam en worden voornamelijk door plantaardige producten geleverd. Om te beginnen valt suiker onder de koolhydraten, maar niet alle koolhydraten zijn suiker. De mono- en disachariden worden in de volksmond suikers genoemd en deze hebben over het algemeen ook een zoete smaak. De oligo- en polysachariden zijn minder zoete koolhydraten.

Hier komt het op neer...


Naar mijn mening komt het hier op neer:

  • Suiker = ons tafelsuiker, een disacharide bekend onder de naam sacharose
  • Suikers = over het algemeen de mono- en disachariden
  • Koolhydraten = mono-, di-, oligo- en polysachariden

Mensen die suikervrij eten vermijden meestal in ieder geval de sacharose en producten waar dat is verwerkt is. Denk hierbij aan koek, snoep, frisdrank en gebak. Mensen die zeggen geen koolhydraten te eten maken een denkfoutje (hoop ik), want ook alle groenten en fruit bevatten koolhydraten (en die heb je toch echt nodig). Doorgaans wordt er koolhydraatbeperkt bedoeld, dus minder koolhydraten. Het gaat dan meestal om het verminderen of weglaten van de geraffineerde koolhydraten, dus bewerkte producten zoals brood, witte rijst, pasta en ook de producten met suiker.

p.s. Ben je vaak moe, heb je regelmatig hoofdpijn, heb je vaak trek (met name in zoete dingen) of lukt het niet om af te vallen? Dan heb je mogelijk last van een schommelende bloedsuikerspiegel. In dat geval raad ik je aan eens te kijken naar je koolhydraatinname. Doe de test (gratis!) om te kijken of dat voor jou geldt. Je ontvang ook gelijk tips om van deze klachten af te komen.

Insuline resistentie test