Het effect van koolhydraten op je bloedsuiker (en insuline)


Ben je regelmatig moe, heb je last van een after lunch dip, lukt het niet om af te vallen of heb je regelmatig hoofdpijn? Dit zijn tekenen dat je wellicht last hebt van een schommelende bloedsuikerspiegel. Wat doen koolhydraten met je bloedsuiker en wat heeft insuline hiermee te maken?

Bloedsuikerspiegel


Ons eten bestaat uit de 3 macronutriënten koolhydraten, eiwitten en vetten. Alle drie kunnen ze gebruikt worden voor het maken van energie. Koolhydraten zijn echter de makkelijkste energiebron en je lichaam zal deze als eerste gebruiken.

Koolhydraten worden in je lichaam omgezet naar glucose. Dus nadat je koolhydraten gegeten hebt stijgt logischerwijs je glucosegehalte in je bloed. Dit gehalte wordt ook wel je bloedsuikerspiegel (of bloedglucosespiegel) genoemd.

Insuline


Als reactie op het stijgen van je bloedsuikerspiegel wordt er door je alvleesklier insuline aangemaakt. Dit hormoon zorgt ervoor dat de glucose opgenomen wordt uit je bloed en je cellen in kan. Daar wordt de glucose gebruikt om direct energie van te maken of het wordt opgeslagen als reserve (glycogeen).

Ieder voedingsmiddel heeft een ander effect op je bloedsuikerspiegel. Sommige producten laten je bloedsuikerspiegel snel stijgen, terwijl anderen nauwelijks effect hebben. Dit is onder andere afhankelijk van de hoeveelheid koolhydraten in een voedingsmiddel. Het snel stijgen van je bloedsuikerspiegel heeft als gevolg dat er een hele stoot insuline gemaakt wordt. Insuline zorg er voor dat de glucose opgenomen kan worden in je cellen.

Te veel glucose in je bloed is schadelijk voor je lijf. Je lichaam zorgt er dus voor dat de glucose zo snel mogelijk opgenomen wordt. Die berg glucose en een sloot insuline zorgen ervoor dat je in 1x een goede energieboost krijgt. Je zult het effect wel kennen dat je je ineens een stuk energieker voelt na het eten van koolhydraten.

Te hoge insulinewaardes


Er wordt vaak gesproken over te hoge glucosewaarde, maar het is net zo belangrijk om naar de hoeveelheid insuline in je bloed te kijken.
Een hoge insulinewaarde heeft namelijk ook nadelen. Na die energieboost kan je namelijk juist een flinke dip krijgen – de afterlunch of afterdiner dip. Vaak met daarna de neiging om weer iets zoets te eten om weer wat energie te krijgen.

Dit wordt veroorzaakt doordat die hele sloot insuline je bloedsuikerspiegel te ver heeft laten dalen. Door deze bloedsuikerschommeling denkt je lichaam dat er een energietekort is. Als gevolg krijg je weer de behoefte om (koolhydraten) te gaan eten.

Er is nog een tweede negatief effect van deze hoge insuline aanmaak. Na verloop van tijd zullen je cellen ongevoeliger worden voor dit hormoon. Dit ongevoeliger worden wordt ook wel insuline resistentie genoemd. Je werkt hiermee Diabetes type 2 in de hand. Ook moet je lichaam moet steeds meer insuline aanmaken om dezelfde hoeveelheid glucose op te kunnen nemen.

Het aanmaken van insuline kost veel energie en daarbij komt de productie van je spijsverteringsenzymen onder druk te staan. Op den duur kan je dus ook last krijgen van je spijsvertering. Hoe dat werkt lees je hier.

Hoe gevoeliger je bent voor insuline, hoe makkelijker je de koolhydraten die je eet kunt opnemen en verbranden. Het overschot aan glucose (het deel dat je niet verbrandt of opneemt in je cellen), kan niet in je bloedbaan blijven. Om te voorkomen dat je bloedsuikerspiegel te hoog blijft wordt dit overschot opgeslagen als vet. Dit betekent dus ook dat als je cellen ongevoeliger zijn voor insuline, er meer glucose wordt opgeslagen als lichaamsvet.

Ben je regelmatig moe, heb je last van een after lunch dip, lukt het niet om af te vallen en heb je regelmatig hoofdpijn? Dit zijn tekenen dat je wellicht last hebt van een schommelende bloedsuikerspiegel. Download gratis deze test en ontdek je score. Je ontvangt ook gelijk tips om van deze klachten af te komen.

Insuline resistentie test