Waarom is te veel water drinken ongezond?


Drink minimaal 8 glazen per dag... Meer water drinken helpt bij het afvallen... Zorg dat je altijd water bij je hebt... Het zijn slechts een paar uitspraken over water drinken die ik regelmatig voorbij hoor komen.

Maar van mij krijg je geen blog met tips om meer water te drinken. Ik wil je juist vertellen waarom het verstandig is om niet te veel en vooral niet te vaak te drinken.

Hoeveel water heb je nodig?


Een betere vraag is, hoeveel vocht heb je nodig? Want als ik het in dit blog over water hebt tellen andere dranken zoals thee en koffie ook gewoon mee. Ook frisdrank, sapjes, melk enz. zijn vocht, maar als je mij al langer volgt weet je dat je die beter kunt laten staan.

Per dag heb je 2-2,5 liter vocht nodig. Maar niet al dit vocht hoef je te drinken. Je krijgt een deel namelijk binnen met je eten. Zeker groente en fruit zijn rijk aan water. Als je daarvan genoeg eet hoef je nog maar 1–1,5 liter per dag aan te vullen met drinken.

Voor mensen die veel sporten en daarbij veel zweten geldt dat je vochtbehoefte iets hoger kan liggen.

Dorst


Als je te weinig water drinkt kan je last krijgen van:

  • Hoofdpijn
  • Obstipatie
  • Vermoeidheid


Vaak wordt dorst ook genoemd als een gevolg van een vochttekort. Ik denk dan: ja logisch! Jouw hersenen vertellen je dat het tijd is om te drinken. Maar dat is dus geen symptoom van vochttekort, het is niet iets waar je last van hebt. Dorst is gewoon een signaal van je lijf. Net zoals je honger krijgt als het tijd wordt om te eten.

Dorst wordt soms gezien als iets wat je absoluut moet voorkomen. Want als je dorst hebt ben je te laat met drinken… Dat is dus niet waar. Als je dorst hebt is het tijd om te drinken, maar als dat niet direct lukt, dan is dat echt geen probleem.

Denk maar aan de dieren op de savanne in het droogteseizoen. Zij hebben ook regelmatig dorst, maar hebben slechts een paar keer (vaak maar 1x) per dag water tot hun beschikking. Het is iets heel natuurlijks om in die paar keer aan je waterbehoefte te voldoen. Daartegenover is het juist iets heel onnatuurlijks om de hele dag door te drinken.

Te veel en te vaak drinken


In mijn praktijk heb ik meer mensen die te veel en te vaak drinken, dan mensen die te weinig drinken. Ook om mij heen zie ik mensen constant met flesjes, glaasjes en kopjes in de weer. Ik ken zat mensen die de hele dag door kleine beetjes drinken. En er zijn mensen die extreem veel drinken, soms wel meer dan 2,5 liter per dag. Dat is (in de meeste gevallen) echt niet gezond. Tenzij je dus heel veel zweet.

Watervergiftiging


In extreme situaties kan je last krijgen van watervergiftiging. Gelukkig komt ernstige watervergiftiging niet heel vaak voor, maar er zijn gevallen bekend dat mensen hieraan zijn overleden (met name marathonlopers die voor en tijdens een wedstrijd te veel gedronken hebben).

Vrouwen zijn helaas gevoeliger voor watervergiftiging dan mannen. Het probleem zit hem hierbij in het feit dat je een natrium tekort krijgt in je lijf. Je bent als het ware te veel verdund. Bij een natriumtekort kan je last krijgen van:

  • Vermoeidheid, slaperig gevoel
  • Verwardheid
  • Zwakke spierfunctie & spierkrampen
  • In ernstige gevallen bewustzijnsverlies

Dit zijn veel voorkomende en aspecifieke klachten, wat betekent dat ze ook door heel veel andere dingen veroorzaakt kunnen worden. Sterker nog, ze lijken heel erg op de klachten die je krijgt als je te weinig hebt gedronken.

Het is daarom vaak lastig te bepalen of iemand last heeft van een wateroverschot. De makkelijkste manier is om zelf na te gaan hoeveel je drinkt.

Mineralen


Een ander probleem van te veel maar vooral te vaak drinken is dat je dan ook vaker moet plassen. Dit staat los van de totale hoeveelheid die je drinkt. Iemand die in 8 keer 1,5 liter drinkt moet meestal vaker plassen dan iemand die 3 x 0,5 liter per dag drinkt.

Elke keer als je plast, verlies je ook wat mineralen. Sommige mensen plassen zo vaak dat dit een (mede) veroorzaker is van bijvoorbeeld een magnesium tekort. Een tekort aan dit mineraal herken je aan:

  • Krampen, bijvoorbeeld in je benen of je buik
  • Zo’n irritant trillend ooglid
  • Obstipatie
  • Hoofdpijn

Stress voor je lijf


Te veel en te vaak drinken wordt door je lichaam als stress ervaren. Dat komt omdat je daarmee het RAA-Systeem overbelast.

Het wat? Het Renine Angiotensine Aldosteron Systeem. Dit is het systeem dat zorgt voor de water- en zouthuishouding in je lijf. Een van de bekendste mechanismen hiervan is het regelen van je bloeddruk. Een overbelasting van dit systeem is stress voor je lijf.

Hoe vaak moet ik drinken ?


Als je dorstsignaal het goed doet is het simpel. Je hoeft alleen maar te drinken als je dorst hebt. Maar bij de meesten mensen is dit verstoord als gevolg van het te veel en te vaak drinken (net zoals je hongergevoel verstoord kan raken). In het begin zal je merken dat je constant dorst hebt. Maar dit moet je dus doorbreken.

Het mooiste is om zo’n 3-4x per dag te drinken. Op zo’n moment drink je natuurlijk geen glaasje water van 250ml, want dan kom je te kort. Drink gelijk een halve liter.

Zorg in het begin voor vaste drinkmomenten. Daarmee maak je het jezelf een stuk makkelijker. Drink bijvoorbeeld 1x vlak na het opstaan, 1x na de lunch en 1x ’s avonds (gezellig op de bank met een kop thee).

Na verloop van tijd herstelt dit dorstsignaal en kan je overstappen naar:

  1. Wacht totdat je dorst krijgt
  2. Drink totdat je geen dorst meer hebt (verzadiging)

Insuline resistentie test