Is het wel gezond om meer vet te gaan eten?


Laatst was er een nieuwe cliënt bij mij in de praktijk. Ze had al een hele tijd last van vermoeidheid, een opgeblazen gevoel, PMS-klachten en een handje vol andere "vage" klachten. Na wat doorvragen bleek dat haar klachten voor een groot deel veroorzaakt werden door insuline resistentie...

Insuline resistentie in een notendop


Insuline resistentie houdt in dat je cellen ongevoeliger zijn geworden voor het hormoon insuline. Insuline zorgt er normaal gesproken voor dat glucose opgenomen kan worden in de cel. In de cel kan glucose omgezet worden naar energie.

Als je cellen niet goed meer reageren op insuline, nemen ze slechter glucose op. Als er minder glucose je cel inkomt kan je dus minder energie aanmaken.

Ik legde mijn cliënt uit dat 1 van de stappen, om van je insuline resistentie af te komen, is om minder koolhydraten te gaan eten. In plaats daarvan ga je meer eiwitten en vetten eten.

Gaat het wel goed als ik zoveel vet eet?


Nou krijg ik grappig genoeg bijna nooit de vraag “Meer eiwitten, is dat nu wel gezond?”. Maar de vraag “Is het wel gezond om meer vet te gaan eten?” krijg ik vrij regelmatig ;-D.
Zo ook van deze cliënt.

Blijkbaar zijn veel vrouwen toch nog bang voor vetten. Dat is ook niet zo gek, aangezien er een aantal decennia gewaarschuwd wordt voor de “gevaren” van vet.

Als gevolg daarvan zijn er ook steeds meer vetarme producten in de supermarkt gekomen. 0% vet yoghurt, light mayonaise, chips met 35% minder vet, light boter, magere kwark, pindakaas light, ‘slanke’ kaas, kokosmelk light… Argh het is mij allemaal een doorn in het oog. Maar dat terzijde.

Hier heb je vet voor nodig


Ik begin altijd eerst met uitleggen waarom je vetten juist heel hard nodig hebt. Zo ook aan deze vrouw (en nu dus ook aan jou ;-).

Dit is waar je vet voor nodig hebt (en deze lijst is bijna lange na niet compleet):

  • Als onderdeel van je celmembraan (schilletje van je cel)
  • Als bouwstof voor je hersenen, ogen en zenuwstelsel
  • Als bouwstof voor hormonen (o.a. oestrogenen, testosteron en cortisol)
  • Het zijn signaalstoffen binnen je immuunsysteem (afweer)
  • Je kunt er energie van maken (vetverbranding!)

Kortom vet is niet gevaarlijk, vet is je vriend.
Het is namelijk nogal belangrijk voor je lijf. Je kunt niet zonder.

Plakpoep (pas op: er komt een vies praatje aan)


Naast dat het belangrijk is om genoeg (gezonde!) vetten te eten is het toch ook vrij essentieel dat je ze vervolgens goed kunt verteren. Want, als je ze niet verteerd, kan je ze ook niet opnemen en dat zie je terug in de wc-pot…als plakpoep.

Waar je plakpoep aan herkent? Aan de strepen die je achterlaat in de pot. Of aan ontlasting die blijft drijven. Of aan het feit dat je meerdere keren moet vegen voordat je bips schoon is. Herkenbaar? Het is een veel voorkomend probleem

Mijn ontlasting plakt bijna nooit


De vrouw die bij mij was had eigenlijk keurige ontlasting. Ze had bijna nooit last van plakkerige ontlasting vertelde zij. ‘Maar’, merkte ik op, ‘je eet dan ook erg weinig vet. Dat zou wel eens kunnen veranderen als je meer vetten gaat eten‘.

Maar wacht: plakpoek is een signaal dat je spijsvertering niet optimaal loopt. Waarom zou je iemand die goede poep heeft aanraden om meer vetten te eten? Wat er er vervolgens voor kan zorgen dat de boel gaat plakken?

Dit is waarom…Te weinig vet eten – om wat voor een reden dan ook – heeft 2 grote nadelen:

1. Bij een vetarm voedingspatroon kan je klachten krijgen op allerlei vlakken. Bijvoorbeeld: hormonale klachten, problemen met je immuunsysteem, vermoeidheid. Want weinig vet eten betekent ook weinig bouwstof en brandstof (zie het lijstje ‘Hier heb je vet voor nodig’).

2. Je moet je energie ergens anders vandaan halen. Dus uit koolhydraten en eiwitten. Te veel koolhydraten zorgt dan weer voor insuline resistentie (wat op zijn beurt weer voor allerlei klachten en ziektes kan zorgen). De combinatie veel eiwitten en weinig vetten is ook niet goed voor je lijf. Vooral je nieren worden er niet blij van.

Zonder een goede portie (gezonde!) vetten zal deze vrouw dus niet van haar huidige klachten af komen.

Stap voor stap


Stap 1 voor deze vrouw is: de insuline resistentie oplossen! Op die manier krijgt ze weer meer energie en zal ze zich snel fitter voelen.

Blijkt dan straks dat haar spijsvertering niet helemaal goed loopt?  Dan pakken we daarna gewoon het probleem van die plakpoep aan.

Overigens is de kans dat de boel straks gaat plakken vrij groot. Een ander symptoom waaraan je namelijk kunt merken dat je niet zo goed vetten kunt verteren: Het feit dat je ze niet graag eet.

Vaak komt dit voort uit het probleem dat je lijf ze al niet goed kon verteren. Vetten verteren is namelijk lastiger dan koolhydraten veteren. Als je lijf merkt dat die vetten niet goed verwerkt  kunnen worden zal zij voorkeur krijgen voor koolhydraten en de vetten gaan vermijden (oftewel je krijgt meer trek in koolhydraten).

Die grote hoeveelheid koolhydraten werkt dan weer insuline resistentie in de hand en zo is het cirkeltje weer rond.

Kan ik je helpen?


Merk jij ook dat je vaak niet genoeg energie hebt? Heb je last van PMS of andere hormonale klachten? Wil je afrekenen met die insuline resistentie?

Boek dan een consult. Daarin gaan we samen aan de slag om af te rekenen met die “vage” klachten. Stuur mij een mailtje: info@voedingiskracht.nl of bel 06-27838174.

Insuline resistentie test