Intermitterend vasten – voor meer energie & afvallen


Intermitterend vasten. Het is een term die je steeds vaker tegen komt, maar lang nog niet iedereen is er mee bekend. Misschien heb je er wel al eens van gehoord, maar heb je geen idee wat het precies is.

Wil jij meer energie? Wil je graag afvallen? Of allebei? Dan is intermitterend vasten iets voor jou.

Periodiek vasten


Intermitterend vasten is vasten op bepaalde tijden. Je kunt het dus ook wel periodiek vasten noemen. Of intermittent fasting op zijn Engels. Hoe dan ook, er is een groot verschil tussen intermitterend vast en het ‘gewone’ vasten.

Als mensen het over vasten hebben wordt er vaak bedoeld dat je een lange periode niet eet. Een dag, meerdere dagen of in sommige gevallen nog langer. Denk bijvoorbeeld aan detoxkuren waarbij je een aantal dagen niet eet en alleen sapjes drinkt.

Intermitterend vasten werkt anders. Het gaat hierbij om een veel kortere periode dat je niet eet. Om uren in plaats van dagen. Hoe deze manier van vasten werkt vertel ik je zo. Eerst eens kijken wat de voordelen zijn…

Voordelen intermitterend vasten


Er zitten ontzettend veel voordelen aan deze manier van vasten. Ik noem de belangrijkste:

  • Je dwingt je lichaam om over te schakelen op de vetverbranding – dat betekent meer energie en afvallen
  • Het vermindert insulineresistentie – daarmee verlaag je het risico op o.a. Diabetes, hart- en vaatziekten, dementie en veel meer ziektes
  • Het vasten geef je je darmen rust – je darmen kunnen herstellen en je spijsvertering verbetert
  • Het brengt je immuunsysteem tot rust – zo verhoog je je weerstand, zowel lichamelijk als geestelijk
  • Vasten vermindert ontstekingen in je lijf – ontstekingen zijn niet alleen ongezond, ze vreten ook energie
  • Minder eten remt de veroudering van je lichaam en je hersenen – je blijft er dus langer jong en gezond door

Verschillende methodes


Er zijn verschillende manieren om intermitterend vasten toe te passen. Ik bespreek hieronder 2 manieren. Je ziet dan gelijk het verschil met ‘gewoon’ vasten’.

1. Intermitterend vasten – de 5:2 methode
Dit is een van de bekendste manieren. Het gaat als volgt:

  • 5 dagen in de week eet je 3x per dag
  • Op die dagen eet je je gebruikelijke porties. Zo krijg je het normale aantal calorieën binnen. Grofweg ergens tussen de 1500 en 2000 kCal
  • Op de andere 2 dagen eet je slechts 1x
  • Je eet op deze twee dagen ongeveer 500 kCal – dit heet calorierestrictie

2. Nacht vasten (overnight fasting). Dit is mijn favoriete manier! Je gaat hierbij uit van het aantal uren tussen de laatste maaltijd van vandaag en de eerste maaltijd morgen:

  • Deze tijd is minimaal 16 uur
  • In de periode dat je vast valt ook je nachtrust – vandaar de term nacht vasten 😉
  • Deze manier van vasten doe je vervolgens 3x per week. Vaker is geen probleem. Je kunt dit zelfs dagelijks doen als je wilt
  • Als je 16 uur niet eet, houd je automatisch maximaal 8 uur over waarin je wel eet. Je kunt in deze 8 uur 3x eten, 2x of 1x. Dat ligt eraan wat jij prettig vind.

Ik volg deze nacht vasten methode al jaren. Zelf vind ik het het fijnst om op zo’n dag 2x te eten. Dat zijn wel 2 volwaardige maaltijden. Gemiddeld genomen doe ik dat 5x per week. Soms iets vaker, soms juist minder vaak. Ik heb er geen vast schema voor, dat is ook helemaal niet nodig.

Variaties


Op deze 2 methodes zijn heel veel verschillende variaties te bedenken (en te vinden op internet). Je kunt zo’n dag met calorierestrictie ook om de dag doen. Of 5 dagen in de maand – niet 5 dagen achter elkaar, maar verdeeld over de maand.

Voor het overnight fasting kan je ervoor kiezen om de periode waarin je wel eet nog kleiner te maken. Bijvoorbeeld 4 uur. Je vast dan 20 uur.

Als jij meer energie wilt, of wilt afvallen is intermitterend vasten echt ideaal. Er is geen methode die het beste werkt. Alle intermitterend vasten manieren zijn positief voor je lijf. Het gaat erom wat voor jou te doen is.

Belangrijk is wel om er niet mee te overdrijven. Dus niet alle dagen maar 500cKal eten. Maar ook niet langer dan 24-36 uur vasten.

Hoe pak ik dat aan, dat intermitterend vasten?


Begin met 1x in de week 12 uur vasten. Bouw dit langzaam op tot die 16 uur. Dit doe je door of je ontbijt uit te stellen. Of de laatste maaltijd van de dag naar voren te schuiven.

Als je voor de 5:2 methode kiest zal je ook het aantal maaltijden op je vastendag naar beneden moeten schroeven. Dat doe je ook in etappes. Als laatste stap hierbij zorg je ervoor dat die ene maaltijd ongeveer 500 cKal bevat.

In het begin kan het behoorlijk lastig zijn. Vandaar dat je er in kleine stappen naartoe werkt. Als je het eenmaal onder de knie hebt is het heerlijk om te doen. Het geeft namelijk heel veel rust in je lijf en in je hoofd. Je kunt het dan uitbreiden naar meer dan 1 dag in de week.

Persoonlijk vind ik de nacht vasten methode het meest toegankelijk. Hierbij hoef je namelijk geen calorieën te tellen – iets waar ik sowieso al geen voorstander van ben ;-).

Insuline resistentie test