Help ik heb de hele dag honger! Wat kan ik ertegen doen?


Je bent vaak moe en hebt minder energie dan dat je zou willen. Misschien vraag je je af of je wel genoeg eet? En of je daarom geen energie hebt? Maar je eet de hele dag door, toch blijf je honger houden… Hoe kan dat nou vraag je jezelf af?

Glucose en vet


Om dit te verklaren wil ik je eerst iets vertellen over hoe je aan je energie komt. Energie krijg je door het voedsel te verbranden dat je eet. Dat weet je al. Maar jouw lichaam heeft verschillende manieren, of eigenlijk verschillende bronnen waaruit zij energie kan maken. De twee hoofdbronnen zijn glucose en vet.

Glucose krijgt je lijf uit koolhydraten. Hiervan heb je een reserve voorraad die in je spieren en lever opgeslagen kan worden. Deze reserve glucose heet glycogeen en dit wordt gebruikt op het moment dat je niet eet. De capaciteit van deze reserve is beperkt.

Vet wordt natuurlijk ook opgeslagen, dat gebeurd in vetweefsel (kennen we allemaal ;-). De capaciteit van vetopslag is eigenlijk oneindig.

Wat levert het op?


Naast het verschil in opslag is er ook nog een verschil in opbrengst. Een glucosemolecuul levert namelijk veel minder energie dan een vetmolecuul. Het gebruiken van glucose als brandstof heeft dus twee nadelen: je hebt weinig voorraad en het levert minder op. Toch kiest je lichaam in eerste instantie altijd voor glucose.

‘Dat is balen’, hoor ik je denken, ‘ik heb namelijk liever dat ik mijn vet verbrand’. Snap ik, maar glucose heeft ook twee grote voordelen. Je kunt hier allereerst heel snel energie uit maken en bij de verbranding is geen zuurstof nodig.
Het verbranden van vet is lastiger. Het duurt langer voordat de vetverbranding opgestart is en je hebt hierbij altijd zuurstof nodig. Je lichaam kiest voor glucose omdat het gewoon makkelijker is. Pas als je glucose op is ziet je lichaam noodzaak om over te stappen op vet.

Ik heb toch vet genoeg?


Maar hoe kan het nou dat jij zeker weet dat er genoeg vet aanwezig is (en je het ook prima vindt om daar wat van te verbranden ;-).  En je toch honger krijgt? Waarom verbrand je lichaam niet gewoon dat vet?

Een hongergevoel is een seintje vanuit je hersenen dat er een tekort aan energie is. Het zorgt ervoor dat jij in beweging komt om te gaan eten. Dat zorgt ervoor dat er weer nieuwe brandstof binnenkomt. Al van jongs af aan wordt ons geleerd om regelmatig te eten. Sterker nog, een veel gehoord advies is dat je het beste 6 keer een kleine maaltijd kunt eten in plaats van 3 keer een grote. Dit werkt misschien wel tegen het acute hongergevoel, maar dit precies waarom je lichaam is gestopt met vet verbranden. Het is namelijk niet meer nodig.  Elke 2 tot 3 uur komt er toch weer nieuwe brandstof aan, dus waarom zou je lijf de moeite nemen om vet te verbranden?

Des te langer je lichaam gewend is aan continu aanbod van glucose des te minder zal het overschakelen op vetverbraning. Totdat je het uiteindelijk bent verleerd. En dan heb je geen keuze meer, dan moet je regelmatig je glucose aanvullen om maar energie te krijgen. Gevolg: honger.

Heb je vaak trek en dan met name in zoete dingen, ben je vermoeid, heb je regelmatig hoofdpijn en lukt het niet om af te vallen? Dan heb je mogelijk last van een schommelende bloedsuikerspiegel. Doe de test (gratis!) om te kijken of dat voor jou geldt. Je ontvang ook gelijk tips om van deze klachten af te komen.

Dit is de oplossing


Goed nieuws! Je kunt je lichaam weer leren om vet te gaan verbranden. Om je lichaam te prikkelen (of dwingen) om over te schakelen zijn er een paar dingen die belangrijk zijn:

  • Je moet minder vaak gaan eten – Dit klinkt makkelijker dan gezegd, want als je het echt verleerd bent om vet te verbranden kan je je bijzonder onprettig voelen op de momenten dat je honger hebt.
  • Ga minder koolhydraten en meer vetten eten – Als je geen koolhydraten binnenkrijgt heeft je lijf op een gegeven moment geen keuze. Zij zal wel vet moeten gaan verbranden.
  • Beweeg voordat je gaat eten – Hiermee leeg je je glucosevoorraad. Pas als die ook leeg is kan je omschakelen.
  • Zorg dat je voldoende zuurstof in je bloed hebt. Dit is minder vanzelfsprekend dan je denkt. Bij stress, (te) intensief sporten en oppervlakkige ademhaling heb je grote kans dat je niet genoeg hebt en dus alsnog geen vet verbrand.

Natuurlijk is het soort koolhydraten en vetten die je eet van belang. Evenals de intensiteit van het bewegen. Maar een ding is zeker, met de juiste voeding gaat ook jou het lukken!

Insuline resistentie test