Gezond eten tijdens de feestdagen is niet onmogelijk


Het is buiten donker, het weer is vaak guur en nat. Persoonlijk ben ik meer een lente/zomermens dan een herfst/wintermens. Gelukkig hebben deze donkere dagen ook voordelen: De Feestdagen.

De Feestdagen!


Je kunt ze helemaal invullen zoals jezelf wilt. Ik vind het altijd een goed ‘excuus’ om een extra keer gezellig met mijn familie en vrienden af te spreken. Kletsen, spelletjes spelen en lekker eten staan bij ons standaard op het menu. Ook heb je een goede reden om je goede vriendin, fijne collega, partner en je leukste sportmaatje te verrassen met een kaartje met daarop een mooie wens.

Snoep, snoep, snoep


Voor veel mensen zijn de feestdagen op zijn zachts gezegd een uitdaging. Want met al dat gefeest komt ook een hoop eten kijken. En nog een grotere hoop snoep. Met al dat eten en snoepen is de kans dat je tijdens de feestdagen wat ongewenste kilootjes aankomt net even wat groter dan in ‘gewone’ maanden.

Om jou gezond en zonder extra gewicht door de feestdagen te loodsen heb ik mijn beste tips op een rijtje gezet.

Tip 1. De 80/20-regel


De dagen dat we echt feest hebben zijn er relatief weinig. 5 december, 25 & 26 december en 31 december. Dat zijn 4 van de 31 dagen van december. Als je je extraatjes (lekkere pepernoten, chocolade, toetjes, oliebollen enz.) beperkt tot alleen die dagen is er niets aan de hand.

Niemand kan alle dagen 100% gezond eten. Ik houd altijd de 80/20-regel aan. 80% gezond, 20% smokkelen. 31 dagen betekent dat je 25 dagen goed eet, en 6 dagen smokkelt. Kijk, dat red je dus prima met alle feestdagen. Je kan zelfs 2 x Sinterklaas vieren en op kerstavond ook een dinertje houden. Mocht je dat willen.

Tip 2: Morgen is er weer een dag


Is het voor jou vandaag een feestdag? Kies dan de dingen waar jij lekker mee wilt smokkelen. Het is allemaal geen probleem. Ga morgen gewoon weer verder met gezond eten. Met dat ene dagje is er geen man overboord. Je kunt er ook voor kiezen om die dag maar 1 maaltijd te smokkelen, in plaats van de hele dag door. Dat scheelt al een hele hoop.

Tip 3: Geniet!


Als je feestdag hebt, geniet er dan van. Voel je niet schuldig. Werk niet gedachteloos een hele zak pepernoten/oliebollen naar binnen. Ga er juist goed voor zitten. Richt je aandacht op dat lekkers en eet het al genietend op. Dit werkt echt. Je zult zien dat je dan minder geneigd bent om oeverloos door te snaaien.

Tip 4: Smokkel alleen met 8-en


Wil je lekker gaan genieten van iets ‘ongezonds’? Geef dat snoepje/koekje/oliebol eens een cijfer – voordat je het in je mond stopt. Hoe lekker vind je het op een schaal van 1 tot 10? 1 is niet lekker, 10 is het allerlekkerst. Scoort jouw snack een 8 of hoger? Eet het op en geniet ervan!

Scoort het lager dan een 8? Dan kan je je afvragen of het de moeite waard is. Krijg je er buikpijn van? Wordt je er misselijk door? Weet je dat je morgen door deze snack 1/2 kilo zwaarder zult zijn? Dan is alles wat lager dan een 8 scoort echt zonde. Laat het liggen.

Tip 5: Het is niet verplicht om ‘ongezond’ te eten tijdens de feestdagen.


Je kunt ook gezond, lekker én feestelijk eten. Het is een kwestie van op zoek gaan naar goede recepten. Je kunt ook groente en salades net zo feestelijk maken als je zelf wilt. Het gaat tenslotte om de aandacht die je er aan besteed.

Insuline resistentie test