Gezond eten om meer energie te krijgen – 5 tips om je op weg te helpen


Wat je eet kan direct invloed hebben op hoe je je voelt. Als je bijvoorbeeld in 1x heel veel suikers eet zal je dat meteen merken in je lijf. Je wordt moe.

Ook als je bepaalde voedingsstoffen juist te weinig binnen krijgt heeft dit effect op hoe fit jij je voelt. Gezonde voeding heeft invloed op je gezondheid en dus op hoeveel energie jij hebt...
Dit zijn 5 tips om jou alvast op weg te helpen.

1. Eet lekker veel magnesium


Magnesium is het mineraal dat je nodig hebt om energie te kunnen maken. Zonder magnesium geen energie, zo simpel is het. Magnesium vind je o.a. in:

  • Groene groente & kruiden
  • Cacao
  • Noten, zaden, pitten en  kokos
  • Zeewier & algen
  • Avocado, banaan, abrikozen, pruimen

2. Voorkom maaltijden met te veel suikers/koolhydraten


De bekende after lunch dip is het effect van een te hoge bloedsuikerspiegel. Na het eten van al die koolhydraten worden deze in je lijf afgebroken tot glucose. Deze glucose komt in je bloed terecht. Je bloedsuikerspiegel stijgt.

Te veel glucose in je bloed zorgt ervoor dat je rode bloedcellen ‘versuikeren’. Deze cellen zijn normaal gesproken verantwoordelijk voor o.a. het transport van zuurstof. Maar in de gesuikerde vorm kan die cel minder zuurstof vervoeren. En van dat tekort aan zuurstof word je moe.

Dus: minder brood, pasta, rijst, koek, snoep, gebak. En meer groente, eiwitten en gezonde vetten.

Dit betekent niet dat je in 1x al je koolhydraten moet laten staan. Doe dit in stapjes. Eet je normaal gesproken 2 broodjes bij de lunch? Vervang 1 broodje dan door een frisse salade, een heerlijk soepje. Of beleg het broodje dat je nog wel eet superdik, zodat je aan dat ene broodje genoeg hebt.

Denk aan avocado, gerookte zalm, tomaat, komkommer, stukje kipfilet, gebakken eitje … er kan van alles op dat broodje. Allemaal even lekker en gezond.

Hetzelfde principe kan je toepassen op je ontbijt en diner. Kijk eens voor jezelf wat voor een effect dit op jou en je energie heeft. Lees ook eens de tips uit een eerder blog – 7 tips om minder suiker te eten

3. Zorg voor gezonde darmen.


Gezonde darmen zijn in staat om:

  • Voedingsstoffen beter op te nemen – denk aan de magnesium die je nodig hebt om energie van te maken. Maar dit geldt natuurlijk voor alle vitamines en mineralen.
  • Afvalstoffen uit je lichaam te verwijderen. Zeker als je vaak last hebt van bijvoorbeeld verstopping en/of gasvorming blijven afvalstoffen onnodig lang in je lijf. Je kunt dan o.a. last krijgen van vermoeidheid.
  • Vitamines te maken. Nou ja, dat doen je darmen niet zelf. Dit wordt gedaan door je darmbacteriën (darmflora). Ze maken B-vitamines en vitamine K aan. Met name die B-vitamines zijn belangrijk voor het aanmaken van energie.

Wat je nodig hebt voor gezonde darmen? Tja, daar vraag je me wat. Dat antwoord is zo uitgebreid, dat krijg ik niet in 1 mail gepropt. Maar kort samengevat komt het hier op neer:

  • Heel veel vezels uit groente – dat zijn andere vezels dan uit brood en ander granen
  • Niet te veel suiker – dit verstoort de darmflora
  • Rust & ontspanning – stress verstoort de darmflora
  • Voldoende water en thee – ongeveer 1,5 liter per dag. Veel meer heb je niet nodig, tenzij je veel sport en daarbij veel zweet.
  • Vermijd ongezonde vetten – Over wat nu gezonde en ongezonde vetten zijn heb ik al eens eerder een blog geschreven.

4. Zorg voor voldoende vitamine D


Vitamine D is het hormoon* dat je lichaam zelf aan kan maken als het blootgesteld wordt aan zonlicht. Voldoende vitamine D is ook belangrijk om je energiek te voelen. Helaas wonen wij nogal een eind van de evenaar. Daardoor is de zon het grootste deel van het jaar niet krachtig genoeg om daadwerkelijk vitamine D aan te maken (en ik moet je zeggen dat het nu ook bepaald geen weer is om met een korte broek en T-shirtje buiten te lopen).

Vitamine D kan je ook eten:

  • In vis, schaal- en schelpdieren zit een redelijke portie van deze vitamine. De toppers hierbij zijn: paling, sardientjes, ansjovis, forel, zalm, makreel, tong, haring en tonijn.
  • In eieren zit ook een beetje vitamine D. En dan met name in de eidooier.
  • In groente, peulvruchten en fruit is het nauwelijks aanwezig. Paddenstoelen kunnen wel vitamine D bevatten, maar alleen als ze in de zon gekweekt zijn.
  • Ook vlees, gevogelte en zuivel bevatten niet voldoende.

Dus hup, aan de vis en de eieren. En in de zomer lekker vaak genieten van de zon!
Daarnaast is het voor de meeste van ons geen overbodige luxe om vitamine D als supplement te gebruiken.

* De naam vitamine D is verwarrend. Toen het voor het eerst ontdekt werd, werd het beschouwd als vitamine. Nu weten we dat het een pro-hormoon is (voorloper van een hormoon).

5. Beweeg - het liefst buiten


Oké, dit is geen voedingstip, maar wel zinvol als je meer energie wilt krijgen. Ook als je moe bent is bewegen namelijk belangrijk. Je hoeft je echt geen uur helemaal suf te sporten in de sportschool. Sterker nog, als jij echt regelmatig een gebrek aan energie hebt raad ik dat zelfs af.

Elke dag een kwartiertje wandelen zorgt al voor een positief effect voor je gezondheid (en je gemoedstoestand, als gratis extraatje ;-)) . Dus hoe moe je ook bent, hoe weinig zin je ook heb. Probeer jezelf te motiveren om het toch te doen.

Enne… denk nu niet dat je deze 5 tips allemaal in 1x perfect moet uitvoeren. Dat geeft namelijk meer stress dan dat het energie oplevert. Kies er 1 uit om mee te beginnen. Als je die onder de knie hebt kies je een 2de. Zo werk je stap voor stap aan een fit lijf.

Insuline resistentie test