Geen brood meer eten…wat eet ik dan wel?


Als ik ergens veel vragen over krijg is het wel over brood.

Ik zal je eerst uitleggen waarom ik vind dat we best wel wat minder brood zouden mogen eten.
Daarna krijg je nog een berg inspiratie: wat kan je eten in plaats van brood?

Brood is niet de vijand


Er wordt heel wat geschreven over brood. Het vervelende is dat je nergens zoveel verschillende berichten over hoort als over dit onderwerp. Brood is slecht versus geen brood eten is ongezond. Het is verwarrend allemaal.

Ik ben geen tegenstander van brood. Wel ben ik een groot voorstander van het eten van minder brood, want:

  • We eten te veel granen. Brood, crackers, pasta, rijst, wraps, havermout…het zijn allemaal granen. Granen bevatten allemaal veelal dezelfde vitamines en mineralen. Die ook nog eens voor een deel verloren gaan tijdens het productieproces.
    Veel granen eten is dus heel erg eenzijdig. Je mist hierdoor een breed scala aan gezonde stofjes (uit groente en fruit) die je lijf zo hard nodig heeft.
  • Brood en andere granen bevatten relatief veel koolhydraten. Ja, als je het vergelijkt met suiker valt het best mee, maar je weet nu wel dat veel suiker eten geen goed idee is, toch?
    In vergelijking met groentes zijn granen echter koolhydraatrijk. Kijk maar eens in de voedingswaardetabel en vergelijk daar brood eens met spruitjes, wortel, bietjes, tomaat of eigenlijk met alle groentes.
    Van al die honderden groentes zijn er maar een paar die net zoveel (of meer) koolhydraten bevatten als de gemiddelde graan. Te veel koolhydraten eten is niet goed voor je lijf.
  • Door al die koolhydraten blijft je lijf in de koolhydraatverbranding hangen. Het afhankelijk zijn van koolhydraatverbranding (en het niet meer kunnen vetverbranden) is een van de redenen dat je niet genoeg energie hebt. Ook is vetverbranding belangrijk als je wilt kunnen afvallen. Hoe dat ook alweer zat lees je in dit blog.

De uitzonderingen


Ondanks dat brood meer nadelen kent dan voordelen, ben ik van mening dat de meesten van ons best af en toe een sneetje kunnen eten. Er zijn daarop wel 2 uitzonderingen:

  • Brood en veel andere granen bevatten gluten. Iets waar niet iedereen tegen kan – denk hierbij aan coeliakie en gluten sensitiviteit. Deze gluten overgevoeligheid wordt door sommigen gezien als een hype, want steeds meer mensen hebben het…
    Ik denk echter dat steeds meer mensen het krijgen omdat we helemaal volgestopt worden met die zooi ehm…ik bedoel met granen (en dus gluten). Die granen zijn niet meer wat ze geweest zijn (lees: zodanig doorgekweekt dat ze steeds minder gezonde stoffen bevatten en eigenlijk alleen maar lege calorieën zijn).
    Hoe dan ook, deze mensen doen er verstandig aan om (niet-glutenvrij) brood te helemaal te vermijden.
  • Het gewone brood wordt gemaakt van tarwe. Net zoals de meeste crackers en pasta. Een aantal mensen heeft een tarweallergie. Helaas vaak zonder dit te weten. Zij doen er verstandig aan om sowieso tarwe te vermijden.

Of ik brood, of beter gezegd, granen eet?


Nou, zelden. Zeg 3 à 4 x per maand. En dat is inclusief crackers, taart, pasta, naan (dat heerlijke Indiase brood), havermout. Want dat zijn ook gewoon granen.

Ik doe het nou eenmaal niet goed op brood/granen. Het verzadigd mij niet, ik krijg er snel weer trek van. Als ik er echt te veel van eet voel ik me moe, futloos en opgeblazen.

Dat neemt niet weg dat ik genoeg mensen ken die 5x in de week een snee brood (of crackers, havermout …ach je snapt wat ik bedoel) eten en die nergens last van hebben. Zij eten daarnaast bergen met groentes, waardoor ze alsnog genoeg vitamines, mineralen en plantenvezels binnen krijgen.

Maar, en dat is wel een hele grote maar… Ik ken nog veel meer mensen die zeggen geen last te hebben van brood, maar wel met allerlei klachten rondlopen die (in meer of mindere maten) veroorzaakt worden door de overmatige graanconsumptie.

Het is aan jezelf te onderzoeken in hoeverre jij last hebt van die overdaad aan granen. De makkelijkste manier is om een tijd lang die granen aan de kant te schuiven en kijken hoe je je daarbij voelt. Krijg je meer energie? Lukt het afvallen dan wel?

De vraag is natuurlijk, wat eet je dan in plaats van brood?

Broodvervangers


Er zijn tegenwoordig veel nieuwe broodsoorten en broodvervangers te koop. Denk hierbij aan glutenvrij brood, koolhydraatarm brood, speltbrood. Maar ook crackers, muesli, havermout en wraps worden veel gebruikt ter vervanging van een broodmaaltijd.

In mijn ogen schiet je er niet veel mee op als je al je brood 1 op 1 hiermee gaat vervangen. Er wordt in die vervangers namelijk veel gebruik gemaakt van andere graansoorten.

Wat betreft vitamines, mineralen en andere gezonde stoffen heb je daar dus helemaal niet aan – ik eet dan zelf liever een gewoon broodje. Het ene graan vervangen door een andere graan maakt wat betreft de hoeveelheid koolhydraten ook niet veel uit.

Zelf bakken


Is er dan helemaal geen gezond alternatief voor brood?
Jawel! Er zijn genoeg dingen die je kunt eten.
Laat ik beginnen met eigen gebakken brood en crackers.

  • Op internet zijn er ondertussen al heel wat recepten voor koolhydraatarm brood te vinden. Kies voor een recept zonder granen – noten, zaden, pitten kan wel.
  • Zoek ook eens op Paleo brood. Deze bevatten meestal ook geen granen. Pas wel op voor baksels met veel tapiocameel. Dit bevat heel veel koolhydraten (een beetje tapioca kan geen kwaad natuurlijk).
    Kijk ook of er in je baksel niet te veel honing, agavesiroop, ahornsiroop kokosbloesemsuiker, dadels enz. zit. Die baksels zijn wel lekker hoor, maar dat is geen brood, dat is cake ;-). Heerlijk als verantwoorde traktatie op feestjes, maar niet voor elke dag.
  • Pitten-, noten- en zadencrackers. Je kunt deze ondertussen ook kopen. Zelf maken is een stuk goedkoper en je kan precies bepalen wat je er allemaal doorheen gooit. Voor deze crackers kan je online ook genoeg recepten vinden.
  • Paleo muesli – gemaakt van noten, zaden en pitten. Eventueel met kokos of gedroogde vruchten. Let op: in deze kant-en-klare muesli zit vaak ook weer honing of iets anders zoets. Je kunt ook zelf je Paleo muesli maken – mik gewoon alles aan noten, zaden, pitten enz wat jij lekker vindt in een pot en klaar ben je.

Helemaal anders


De hiervoor genoemde alternatieven hebben nog iets weg van brood, crackers of muesli. Ze zijn ontzettend lekker en ideaal voor iedereen die wil beginnen met minder brood eten, juist omdat het nog het meeste lijkt op wat je altijd al gegeten hebt.

Maar wat nu als je het hele brood concept vergeet? Als je er helemaal blanco in zou gaan? Als je als lunch en ontbijt gewoon alles zou kunnen eten? Dan zijn er oneindig veel mogelijkheden om je brood (crackers, muesli, havermout) te vervangen.
Dit zijn mijn favorieten:

  • Kokosyoghurt met noten, fruit en kaneel (of Paleo muesli)
  • Banenpannenkoek of pompoenpannenkoek – zonder granen. Alleen ei + banaan of pompoen. En natuurlijk kaneel of koekkruiden als je dat lekker vindt
  • Eiwraps – gevuld met rauwkost en stukjes kip, gamba’s of ei
  • Springrolls van rijstvellen – gevuld met rauwkost en stukjes kip, gamba’s of ei. Met een lekker sausje erbij
  • Sushiwrap – zonder rijst. Heerlijk met rauwkost, avocado, reepjes omelet, kip, vis, gamba’s…
  • Soep – wel goed gevuld met groentes, stukjes kip, gamba’s of ei. Van een waterig soepje raak ik in ieder geval niet verzadigd
  • Omelet of frittata – oftewel ei met groente. Altijd lekker. Super makkelijk en (zeker als je een zak voorgesneden neemt) supersnel klaar
  • Quiche – zonder bladerdeeg. Hoe je dat doet? Met een paar extra eieren. Gemixt met (kokos)room houdt dat de boel wel bij elkaar
  • Restje eten van de avond daarvoor. Zelf maak ik geregeld wat extra’s voor de lunch van de volgende dag. Scheelt weer een keer koken
  • Salade – daarmee kan je oneindig variëren. In mijn salades zit trouwens zelden sla. Van heel veel groente soorten kan je een overheerlijke salade maken. Denk aan bietjes, koolsla, bloemkool of broccoli, spinazie, boontjes, knollen, asperges, venkel… zo kan ik nog wel even doorgaan.
  • Enne, niet stiekem je salade volgooien met rijst, pasta, quinoa, teff of andere (pseudo)granen. Die heb je echt niet nodig om een goed gevulde salade te maken. Je geeft je salade in plaats daarvan stevige vulling zoals avocado, stukje kip, vis, gamba’s, gekookte knollen, noten, pitten, zaden, eieren. Vergeet ook een goede dressing en lekkere kruiden niet.

Wil je nog meer inspiratie over wat ik zoal eet? Je kunt Voeding is Kracht volgen op Instagram.

Wat een gedoe?


Klinkt het als een hoop extra werk? Tja, dan heb je gelijk. Het maken van een voedzame maaltijd is meer werk dan het klaarmaken van een broodje kaas. Dat valt niet te ontkennen.

Ik heb ook niet gezegd dat gezond eten altijd makkelijk is. De eerste periode is het lastigst – het is de periode waarin je moet wennen aan nieuwe eetgewoontes. Gelukkig raak je er op een gegeven moment aan gewend. Je weet wat je lekker vind, wat snel klaar te maken is, en hoe je slim om kan gaan met restjes en het voorbereiden van je ontbijt en lunch.

De echte vraag is natuurlijk: heb je die extra tijd er voor over om weer lekker in je vel te komen zitten?

Insuline resistentie test

Hoevee tijd heb je ervoor over om weer lekker in je vel te komen zitten?