Geef jezelf tijd om te doen wat je WILT doen


Ik weet niet of jij er ook wel eens last van heb, maar vaak is mijn week tekort voor alles wat ik wil en moet doen. Dan lig ik zondagavond in bed en denk ik: 'Morgen is het maandag...alweer een week voorbij'.

Als ik dan terugkijk dan zijn er altijd wel dingen die ik afgelopen week ook nog had willen doen, maar waar ik simpelweg niet aan toe gekomen ben.

Druk, druk, druk, druk


Het lijkt wel of veel mensen het altijd druk hebben. Wat ook niet zo heel erg gek is, want we willen en moeten zoveel…

Dit probeer ik allemaal in een week te proppen:

  1. Werken,  schoonmaken, de was, de boodschappen, sporten, klussen aan ons huis, afwassen, zorgen voor mijn vader, ramen lappen, tuinieren, studeren en er zijn vast nog dingen die ik vergeten ben
  2. Daarnaast moet ik natuurlijk elke dag koken & eten, slapen, douchen en mijn zooi achter mijn kont opruimen. En er komt altijd wel iets tussendoor wat geregeld moet worden.
  3. Ik wil ook graag: mediteren, wandelen, met vrienden en familie afspreken, inspirerende boeken lezen, quality time met mijn man, lekker fröbelen (op dit moment ben ik verslaafd aan haken :-D), een leuke serie kijken en salsadansen.

 

Willen & Moeten


Wat opvalt is dat de de dingen uit de eerste 2 punten vaak wél elke week lukken (de was, schoonmaken, werken, eten, klussen enz.). En dat juist de dingen die ik had willen doen zijn blijven liggen.

Met uitzondering van die serie kijken dan, want soms is dat het enige waar ik ’s avonds nog puf voor heb ;-).

Als je het zo bekijkt is het eigenlijk best zonde. Want vaak zijn de dingen die ik had willen doen, de dingen die me iets moois brengen. Zoals plezier, geluk, meer rust, gezondheid, ontspanning, een betere conditie.

Maar als je dus al verzuipt in de dagelijkse verplichtingen lijkt het wel of er te weinig tijd overblijft voor de dingen die je wilt doen.

Plannen geeft rust


Dat moest dus anders, vond ik. Een plan maken helpt mij daarbij. Daarmee knip ik die enorme to-do-lijst in stukjes en plak ze in behapbare brokken in mijn agenda.

Ik kijk eerst naar de dingen die vast staan. Dus:vaste afspraken zoals pilatesles en op zaterdagochtend naar mijn vader. Mijn werkdagen staan ook redelijk vast natuurlijk.

Als tweede plan ik tijd voor mijzelf in. Dus voor de dingen die ik wil doen. Bijvoorbeeld: mediteren, of meer relaxen. Om die reden zet ik nu iedere woensdagavond mijn meditatieles met pen in mijn agenda (potlood kan je altijd weer uitgummen als er iets tussen komt). En voor gisteren hadden mijn man en ik lekker een middagje in de sauna gepland.

De rest van de tijd is voor dingen die ook moeten gebeuren, maar niet op een vast tijdstip. Schoonmaken bijvoorbeeld, de boodschappen doen en klussen. Dat kan je inplannen, maar ik kijk nu per dag/week wanneer en hoeveel tijd daarvoor is. Als ik een uurtje minder tijd heb, dan maak ik wat sneller schoon, of ik klus een uurtje korter :-).

Vicieuze cirkel


Misschien dat dit echt te simpel voor woorden klinkt, maar ik zie zo veel vrouwen die het voornemen hebben om bijvoorbeeld gezonder te gaan eten/vaker te sporten/meer te ontspannen/vaker af te spreken met vriendinnen…Maar waarbij het aan het einde van de week toch niet gelukt is. Omdat de activiteiten bij punt 1 en 2 te veel tijd en energie slurpen en ze aan de rest (zichzelf dus) niet toe komen.

Daarom is de volgorde zo belangrijk. Als je pas als laatste tijd  inplant voor de dingen die je wilt doen, is de kans groot dat er voor het hele stuk te weinig (of misschien zelfs helemaal geen) tijd overblijft. Geloof me, dat gaat een even goed, maar op een gegeven moment zal je merken dat je daar ontzettend moe van wordt.

En dan wordt het een vicieuze cirkel. Je wordt moe van de dingen die ‘moeten’, hebt geen tijd meer over voor wat je had willen doen, daar word je nog vermoeider van enz.

Tijd dus om dingen anders te gaan doen!

Als je het vaak genoeg doet word het vanzelf een gewoonte


5 jaar geleden wilde ik gezonder gaan eten. Waarom? Nou simpelweg omdat ik mij niet goed voelde. Ik had weinig energie, vaak hoofdpijn, veel PMS-klachten en meer rottigheid met mijn lijf.
Ik kwam erachter dat een ander eetpatroon mij daarbij zou kunnen helpen.

Ik wilde dus weer gezond worden en zorgde ervoor dat ik hier tijd voor vrij ging maken. Ik heb tijd en geld gestoken in een goede therapeut om mij te helpen. Ik ben me gaan verdiepen in wat echt gezond eten nu is. Ik ben op zoek gegaan naar nieuwe lekkere gerechten en heb om die uit te proberen aardig wat uurtjes in de keuken doorgebracht. Kortom; het kost best even wat tijd, geld en inspanning om anders te leren eten.

Maar ondertussen heb ik dat dubbel en dwars weer terug ‘verdient’. Ik heb om te beginnen veel meer energie, waardoor ik meer dingen kan doen (en dus ook meer tijd voor mijzelf heb). Daarnaast zijn mijn andere “vage klachten” zoals mijn heftige PMS-klachten en dagelijkse hoofdpijn 95% minder, wat het leven ook een stuk prettiger maakt ;-).

Nu maak ik geen tijd meer vrij om gezonder te gaan eten. Koken en eten vallen bij mij onder dingen die ‘ook moeten gebeuren’. Maar… ik eet wél nog steeds gezond. Het enige verschil is dat ik het al kan. Het kost me geen extra energie meer om het voor elkaar te krijgen. Ik weet niet beter dan dat ik ervoor zorg dat ik goed eet. Het is een gewoonte geworden.

Met andere dingen werkt het net zo. Het is dus aan jou om tijd in te gaan plannen voor de dingen die je echt wilt. Ik moet nu bijvoorbeeld nog bewust tijd vrij maken om te gaan mediteren. Straks zal het zo’n gewoonte zijn dat het helemaal in mijn wekelijkse activiteiten ingesleten is. En daar zal ik de rest van mijn leven de vruchten van plukken!

Waar ga jij vanaf vandaag tijd voor maken?

Insuline resistentie test