Je eetgewoontes omgooien doe je niet zomaar even tussendoor


5 jaar geleden besloot ik om mijn eetgewoontes drastisch om te gooien. Ik had jarenlang vage klachten gehad en niets wat ik tot dan toe gedaan had had echt geholpen.
Toen ik het advies kreeg om anders te gaan eten (met daarbij de uitleg waarom dit wél zou gaan werken) moest ik toch even slikken.

Zo'n 80% van wat ik normaal gesproken at stond nu namelijk op mijn 'vermijden-lijstje'. Er werd mij afgeraden om brood, pasta, rijst, havermout en alle andere graanproducten te eten. Daarnaast moest ik suiker, kunstmatige zoetstoffen en honing laten staan. Ik moest opnieuw leren ontdekken wat ik lekker vond.

Wat eet ik dan wel?


De gedachte: ‘wat kan ik dan wel eten?’ ging natuurlijk als eerste door mijn hoofd. Ik ben op zoek gegaan naar kookboeken die rekening houden met deze manier van eten (jazeker, die bestaan!). Daar heb ik de eerste maanden dankbaar gebruik van gemaakt.

Deze boeken zorgden ervoor dat ik meer variatie had dan alleen een omelet met groente. Ik probeerde heel veel nieuwe recepten uit. Het ene recept sprak meer aan dan het andere, maar na verloop van tijd kreeg ik de smaak te pakken en hoefde ik niet meer iedere avond uit een boek te koken.

Door steeds vaker op deze manier te koken kreeg ik ook in de gaten hoe ik enkele van mijn oude favoriete gerechten zo kon omtoveren dat ze binnen mijn nieuwe eetwijze pasten . Het werd met de week makkelijker.

Nieuwe gewoontes


Ondertussen draai ik mijn hand er niet meer voor om. Deze nieuwe eetwijze is niet nieuw meer. Het is absoluut een gewoonte geworden. Het is zo gewoon dat toen ik laatst bij mijn broertje thuis kookte, de rijst mislukte. Ik had dat al in geen jaren meer klaargemaakt. Het was een grote plakkerige homp geworden, terwijl ik vroeger een methode had om rijst ‘perfect’ te krijgen: gaar, maar toch luchtig en niet te droog. (Ik at namelijk minstens 3x in de week rijst, zo lekker vond ik het :-).

Gezond eten is in theorie niet moeilijk. Echt niet. Ik kan je bij wijze van spreken in een uur vertellen wat je beter wel en niet kunt eten. Het lastige aan gezond eten is juist:

  • Dat het anders is dan je al die jaren gewend bent. Je moet echt omschakelen. Nieuwe dingen uitproberen. gewoontes aanpassen. Je ontwikkelt zelfs een nieuwe smaak. Dit kost tijd.
  • Om het vol te houden. Want 3 maanden gezond eten en dan weer terug naar je oude patroon is zonde. Grote kans namelijk dat je oude klachten dan ook weer terug komen. En dat wil je niet.
  • Genieten van je eten is heel belangrijk. Mijn man at altijd volgens de schijf van 5 en vond dat prima. Maar ook hij koos ervoor om om te schakelen naar ‘mijn’ manier van eten. Nu vertelt hij regelmatig aan mensen dat hij echt veel lekkerder eet dan voorheen (en daar ben ik het helemaal mee eens :-).
  • Vergeet daarnaast ook niet om te genieten van de “ongezonde” lekkere dingen. Niemand kan de rest van haar leven 100% gezond eten. Het gaat om de balans.
  • Het jezelf te moeilijk maken is ook een valkuil als het gaat om gezonde voeding. Je kunt op het internet prachtige recepten vinden van bananen- of courgettebrood, bietenburgers, zadencrackers, pompoenwraps enz. De meeste van deze recepten zijn echt heerlijk.
    Maar…het maken van pompoenwraps (broden, burgers, crackers) kost veel tijd. Dan sta je iedere avond minstens een uur in de keuken. Dat houd niemand vol!
    Houd het dus simpel. Er zijn genoeg gezonde, lekkere én makkelijke recepten.

Ondertussen heb ik een aantal favoriete gerechten en ingrediënten waarmee ik het mijzelf niet te moeilijk maak. Ik deel mijn favorieten graag met je!

Mijn 5 favoriete ontbijtjes


Allereerst wil ik mijn 5 favoriete ontbijtjes met je delen.

  • Pompoen- of bananenpannenkoek
  • Omelet of roerei met groente
  • Allegaartje (van alles wat op je bord)
  • Kokosyoghurt met fruit, noten, pitten en zaden
  • Chocolademousse

Ook al klinken sommige van deze gerechten niet gezond, dat zijn ze wel ;-). Je kunt de recepten hier downloaden.

Favoriete pakjes en zakjes


Ik ben een voorstander van vers eten. Ik laat pakjes en zakjes het liefst links liggen. Er zitten in mijn ogen onnodige toevoegingen zoals suikers, zoetstoffen en E-nummers in. Maar…sommige pakjes en zakjes zijn prima! Deze gebruik ik graag:

Maz­zet­ti Ace­to bal­sa­mi­co di Mo­de­na (AH). Dit is echt de allerlekkerste balsamico die ik ooit geproefd heb. Er zit alleen gekookte druivenmost en wijnazijn in. Hij is lekker stroperig, zoet en zuur tegelijk.

Zonnatura tuinkruidenbouillon tabletten (AH) of vloeibare bouillon van Fundo (AH). In beide zit geen gistextract (E621). Ik gebruik ze als basis voor mij snelle soepen.

Kokosmelk van Terrasana (Natuurwinkel). Voor de curry’s, als room door de soep of ragout, om warme chocolademelk of kokosyoghurt van te maken…

AH Creamy kokosyoghurt. Er zijn nog andere merken kokosyoghurt, maar deze vind ik het lekkerste. Ik maak dus ook af en toe zelf kokosyoghurt, maar zo kant-en-klaar is wel lekker makkelijk hoor ;-).

Terrasana cashewpasta (Natuurwinkel). Heerlijk op de (bak)banaanpannenkoek of in de Gado Gado satésaus

Gedroogde kruiden mixen (supermarkt of Turkse winkel). Bijvoorbeeld kerriepoeder, knoflookzout, barbecuekruiden, Italiaanse kruiden, couscouskruiden, kipkruiden… Die mixen geven echt goed smaak aan je groenten, vis, omelet en vlees. Let wel even op dat er geen gistextract/E621 in deze mixen zit, ze zijn namelijk ook prima zonder die toevoeging te krijgen.

Chocolade van Vivani (85%), Love chock, Hands off seriously dark (85%), Delicata uganda (80%), Godiva dark (90%). Er zijn nog wel meer merken die bittere chocolade verkopen, maar deze vind ik het lekkerst.

AH groene erwten fussilli, AH kikkererwten sedanini. Dit is pasta gemaakt van 100% erwten. Super lekker en makkelijk als je eens pasta wilt eten.

Zero rijst en Zero noodles (Action), dit is rijst/noodles gemaakt van de konjacknol. Heel neutraal van smaak en lekker voor bijvoorbeeld door de curry.

Voordat ik nu 20 mailtjes krijg ‘waar kan ik dat kopen?’. Ik heb het er tussen de haakjes voor je bijgezet. Het kan natuurlijk zo zijn dat jouw AH of Turkse winkel dingen niet heeft. Zoek dan even op internet waar je het wel kunt kopen ;-).

Favoriete lunchgerechten


Op mijn Instagram account heb ik ondertussen al heel wat receptenideeën gedeeld. Dit zijn een paar van mijn favoriete lunchgerechten:

Je vind nog veel meer receptideeën op mijn Instagram pagina, dus laat je lekker inspireren!

Favorieten voor het avondeten


Ook voor het avondeten zijn er een aantal gerechten die regelmatig terug komen. Dit zijn er een paar:

Op de foto boven aan dit blog zie je me trouwens genieten van Mexicaanse taco’s-zonder-taco’s  ;-). We hebben ze vervangen door knapperige bladeren van ijsbergsla. Je kunt ze verder gewoon vullen met jouw favoriete ingrediënten. Bij ons zat er maīs, gekruide kip, zelfgemaakte gaucamole, tomaat, paprika, komkommer, wortel, room en kaas in. Dat was echt smullen!

Zo dit zijn ze dan: mijn favorieten van dit moment. Het kan zijn dat er ideeën tussen zitten die jij ook heerlijk vind (dat hoop ik wel). Er zijn er ook vast die je helemaal niet aanspreken. Dat komt omdat dit mijn favorieten zijn. Ga dus vooral opzoek naar wat jij echt lekker vindt.

Insuline resistentie test