Dit is waarom je beter niet te veel fruit kunt eten


Tot een aantal jaar geleden at (en dronk) ik met gemak 5-6 porties fruit per dag.

Op een gegeven moment had ik bijna dagelijks last van een opgeblazen buik - wat heel pijnlijk, maar ook erg ongemakkelijk is. Toen wist ik niet waardoor dat veroorzaakt werd, nu weet ik beter: ik at en dronk te veel fruit.

Een overdaad aan fruit heeft meer nadelen. Ik zet ze voor je op een rijtje!

Te veel fruit?


Toen ik besloot om te stoppen met het eten van suiker stapte ik van frisdrank over naar vruchtensappen. De gewone koek en snoep liet ik liggen en in plaats daarvan koos ik voor varianten die gezoet waren met natuurlijke suikers (vaak met fructose). Als tussendoortje at ik (gedroogd) fruit. En ik bakte regelmatig eigen cake of koekjes, die ik dan met dadels of rijpe bananen een zoete smaak gaf.

Alles bij elkaar kwam ik met gemak op 5-6 porties fruit per dag. (2 stuks fruit en een glas sap). Als ik een extra glas sap dronk kwam daar zo 3 porties bij.

Op een gegeven moment had ik bijna dagelijks last van een opgeblazen buik – wat heel pijnlijk, maar ook erg ongemakkelijk is. Toen wist ik niet waardoor dat veroorzaakt werd, nu weet ik beter: ik at en dronk te veel fruit.

Een overdaad aan fruit heeft meer nadelen. Ik zet ze voor je op een rijtje! Maar eerst de voordelen…

Fruitsuiker


Fruit heeft een aantal voordelen. Het is gewoon erg lekker. Daarnaast bevat het veel vitamines, mineralen, vezels en andere goede plantenstofjes. Zo is het als snack natuurlijk vele malen gezonder dan een snickers, ontbijtkoek of een zak chips.

Aan fruit kleven ook aantal nadelen. Zoals je straks zult zien hebben ze allemaal te maken met fructose.
De natuurlijke vorm van fructose vind je in fruit. Het wordt daarom ook wel fruitsuiker genoemd. Het is een enkelvoudige suiker die tot de koolhydraten behoort. Ook honing bevat van nature veel fructose. In groente, noten en zaden vind je het ook, maar in veel mindere mate.

Fructose is ruim 2x zo zoet als glucose (een andere enkelvoudige suiker). Het is fabrikanten gelukt om o.a. uit mais ook fructose te maken, op zo’n manier dat het goedkoper is dan ‘gewone’ suiker. Daarom wordt deze kunstmatige gemaakte fructose graag gebruikt in frisdrank, cake, snoep en koek. Maar ook aan sauzen, toetjes, ontbijtgranen wordt vaak fructose, of een vorm daarvan, toegevoegd. Je komt fructose dus overal tegen.

Een vette lever?


Het allergrootste nadeel van het eten (of drinken) van te veel fruit is het effect van fructose op je lever. Fructose moet namelijk in de lever omgezet worden naar glucose. Deze glucose kan vervolgens gebruikt worden als brandstof.

Je lever kan maar een beperkte hoeveelheid fructose omzetten. Krijg je te veel fructose binnen? Dan wordt maar een deel omgezet in glucose. Het andere deel wordt opgeslagen als vet waaronder in de lever zelf. Op den duur krijg je zo last van leververvetting.

Door die vervette lever wordt je lichaam minder gevoelig voor insuline, je werkt insuline resistentie in de hand. Ook word je van een vervette lever heel erg moe en mogelijk krijg je last van pijnklachten in je rechterzij. Later kan deze vervetting verdere schade aan je lever veroorzaken. Kortom, dit is iets wat je graag wilt voorkomen.

Nog meer nadelen...


  • Het vet dat niet in de lever opgeslagen wordt, moet ergens anders naar toe…Zo is gebleken dat te veel fructose zorgt voor een toename van de hoeveelheid buikvet – en laat dat nou het meest schadelijke vet zijn voor je gezondheid.
  • Fructose is verslavend, net zoals andere suikersoorten. Wij mensen zijn gewoon dol op de zoete smaak. Dat komt doordat bij het eten van fructose endorfines vrijkomen. Stofjes die zorgen voor een geluksgevoel. Je moet er alleen wel steeds meer van eten om hetzelfde geluksgevoel te krijgen.
  • Een overdaad aan fructose kan een (kortdurende) ontsteking in je hersenen veroorzaken. Hierbij wordt je verzadigingscentrum uitgeschakeld en kan je onbeperkt door blijven eten. Zo houd je dus snaaibuien in stand en werk je overgewicht in de hand.
  • Van te veel fruit kan je last krijgen van een opgeblazen gevoel, brijige ontlasting, buikpijn of krampen. Dat kan o.a. komen door een verstoorde spijsvertering, een zinktekort – beide komen zeer regelmatig voor – maar ook doordat je lijf er simpelweg niet voor gemaakt is om veel fruit te eten.

Kortom, fruit is gezond en lekker, maar zoals met zoveel dingen geldt ook hier: overdaad schaadt.

Is een waarschuwing voor fruit niet overdreven?


Als je kijkt naar wat de gemiddelde Nederlander aan suiker, snoep, koek, gebak en frisdrank naar binnen werkt lijkt een waarschuwing voor fruit misschien wat overdreven. En daar heb je gelijk in. Natuurlijk is het de eerste stap om deze suikerrijkeproducten uit je dieet te gooien.

Maar, grote kans is dat jij dat al (voor een groot deel) hebt gedaan. Daarom benoem ik het fruit als mogelijke valkuil. Simpelweg omdat ik er jaren geleden zelf keihard in gestapt ben.
Nu ik minder fruit eet is mijn buik rustiger en platter. Geen ongemakkelijke gasvorming meer, geen buikpijn of krampen. Heerlijk om daar vanaf te zijn!

Insuline resistentie test