Wat zijn de gevaren van stoppen met brood eten?


Ik zie om mij heen dat steeds meer mensen minder brood gaan eten. Het is een ontwikkeling waar ik alleen maar heel erg blij mee kan zijn. Maar als je bij Google zoekt op minder brood eten dan vliegen de waarschuwingen je om de oren. Geen brood meer eten zou helemaal niet goed voor je gezondheid zijn. Maar is dat wel zo?

Ik neem graag de meest gehoorde waarschuwingen met je door.

Je krijgt te weinig jodium binnen


In Nederland zijn er veel mensen die te weinig jodium binnen krijgen. Daarom is er decennia geleden al besloten om aan het bakkerszout jodium toe te voegen. Alle bakkers zijn jarenlang verplicht geweest om gejodeerd zout (bakkerszout) te gebruiken. Op deze manier werd het jodiumtekort in Nederland terug gedrongen. Op zich een hele slimme actie. Eentje die nog goed werkte ook! Want bijvoorbeeld struma (krop), veroorzaakt door een jodiumtekort komt, komt tegenwoordig veel minder voor.

Nu we minder brood gaan eten is dus de vrees dat er weer meer mensen zullen komen met een jodiumtekort. En terecht. Alleen, er wordt op sommige sites gesuggereerd dat het zonder brood bijna onmogelijk is om voldoende jodium binnen te krijgen. Zo zou je maar liefst 3,5 kg runderlappen of 450 gram kaas per dag moeten eten. Dat krijgt niemand voor elkaar, toch?

Ik vind de informatie die gegeven wordt onvolledig. Ja, je hebt elke dag voldoende jodium nodig. Ja, het is toegevoegd aan het meeste brood. Maar … ook zonder brood kan je prima aan je jodium komen!

Van nature rijk aan jodium


Alles wat uit de zee komt is van nature (dat zit er dus automatisch in, zonder dat het kunstmatig wordt toegevoegd zoals bij het bakkerszout ;-)) rijk aan jodium:

  • Vis, schaal- en schelpdieren, zeewier

  • Ook eieren bevatten een redelijke portie jodium.

Als je deze vaak eet, krijg je over het algemeen genoeg jodium binnen. Even voor de duidelijkheid met 1x in de week kibbeling en misschien nog een haring en 2 eitjes erbij red je het niet :-).

Eet je weinig zeeproducten en eieren? Dan kan je altijd nog kiezen voor een goed jodium supplement of multivitamine. Laat je  wel goed informeren hierover. Van ‘zomaar’ extra jodium bij slikken kan je ook flink beroerd worden en zelfs schade aanrichten. Als je het mij vraagt doe je je lijf veel meer plezier door vaker wat voeding uit de zee te eten.

Het gevaar voor een jodiumtekort is dus zeker reëel, maar zoals je ziet zijn er goede alternatieven als jij ervoor kiest om broodloos te eten.

Ook goed om te weten is dat niet al het brood nog een goede portie jodium bevat. Bij biologisch of ambachtelijk bereid brood wordt niet altijd meer het gejodeerde bakkerszout gebruikt. Ook als je wel brood eet, kan je dus te weinig binnen krijgen.

Je krijgt te weinig vezels binnen


Ook dit is een veel gehoord gevaar als je stopt met brood eten. Volkoren granen heb je immers nodig om genoeg vezels binnen te krijgen, wordt er gezegd… Vezels zijn weer belangrijke voor een gezonde spijsvertering (voor soepele poep en gezonde darmen dus).

Wat zijn vezels eigenlijk? Vezels zijn de onverteerbare koolhydraten uit planten. Zij zorgen o.a. voor:

  • Soepele ontlasting, dat is voor het poepen wel zo prettig 😉

  • Het verhoogt de hoeveelheid ontlasting, dat lijkt misschien niet gunstig, maar dat is het wel!

  • Voeding voor je darmbacteriën

Maar heb je echt brood of havermout nodig om voldoende vezels binnen te krijgen? Nee.

Andere goede bronnen van vezels zijn er namelijk volop. Wat dacht je van groente, fruit, noten, zaden en peulvruchten? Eigenlijk alles wat van een plantje komt bevat vezels. Tenminste… als je de hele vrucht(vlees), noot of knol eet. Een sinaasappel bevat vezels. Sinaasappelsap niet. Bieten bevatten vezels. Bietensap niet. Eet dus plantjes i.p.v. ze te drinken.

Vezeltoppers zijn: avocado, noten, zaden (vergeet de kokosnoot niet). Knollen, wortels, koolsoorten (incl. spruitjes, broccoli), lookachtigen (ui, prei, knoflook), schorseneren, artisjok, peulvruchten en paddenstoelen bevatten ook een goede portie vezels. Ze zijn in de regel vezelrijker dan bijvoorbeeld sla, komkommer, andijvie en tomaat. Eet dus veel (heel veel) groente om aan voldoende vezels te komen.

Crackers = brood


Minder brood heeft geen aantoonbare gezondheidsvoordelen. Het is bijvoorbeeld niet bewezen effectief als je wilt afvallen. Tenminste dat is de boodschap die ik op veel websites tegenkom. Ik zie bij mijn cliënten echter dat minder brood eten wel ontzettend veel effect heeft. Wat veroorzaakt dit verschil?

Ik zie vaak het volgende gebeuren: mensen vervangen hun brood door crackers, havermout, beschuit, roggebrood, yoghurt met muesli, rijstwafels, wraps enz.

Eén van de redenen waarom het slim is om minder brood te gaan is eten is omdat brood veel koolhydraten bevat (er zijn meer redenen :-)). Daar eten we in Nederland massaal te veel van. Deze koolhydraten overdaad geeft op de lange termijn klachten. Zoals insuline resistentie. Koolhydraatbeperkt eten is daarom echt een aanrader.

Vervang je je brood door een van bovenstaande dingen? Dan schiet je er wat betreft de koolhydraten niet heel veel mee op.
Even een paar voorbeelden:

  • Brood bevat ongeveer 45-50 gram koolhydraten per 100 gram

  • Rijstwafels zo’n 70 gram per 100 gram

  • Crackers 45-60 gram per 100 gram

  • Havermout ongeveer 60 gram per 100 gram

Dat maakt dus niet zo heel veel uit. Het enige waar je nog voordeel van kan hebben is bijvoorbeeld dat je na een kom havermout met melk, noten, zaden en fruit langer verzadigd bent. Dan hoef je dus om 11uur niet nog een broodje te eten. Maar als het gaat om minderen met koolhydraten heeft het overstappen van brood naar andere graanproducten niet ontzettend veel nut zoals je ziet.

Je zult om echt effect te merken meer moeten doen dan alleen je brood schrappen.

Alle granen de deur uit?


Ben ik absoluut tegen brood en al zijn graanachtige verwanten zoals havermout en crackers? Nee hoor! Ik ben sowieso van mening dat je moet eten waar jij je goed bij voelt. Ik ken ook genoeg mensen die zich prima voelen bij af en toe een crackertje, broodje of kom havermout. Wel vind ik dus dat we in het algemeen te veel koolhydraten binnen krijgen. Met name uit brood, crackers, havermout, muesli e.d. maar vergeet ook de pasta, rijst, quinoa enz. niet.

Maar koolhydraten zijn niet verboden. Je kunt er best wat van hebben. Sterker nog je hebt een portie koolhydraten ook gewoon nodig. Maar haal ze liever uit groente, fruit en noten. Krijg je gelijk een breder scala aan vitamines, mineralen en andere gezonde plantenstofjes binnen.

Of ik brood, crackers of havermout eet? Nee.
Natuurlijk eet ik wel eens een broodje als ik uiteten ga. Maar wij hebben het (al jaren) niet in huis. Ook niet voor nood, als er even snel iets op tafel moet, als ik een studiedag heb, een dagje uit ga of op vakantie ben. Dat zijn voor mij geen redenen om toch brood (of aanverwanten) te gaan eten. Ik eet gewoon lekker veel groente. En ik kan je zeggen: dat gaat prima :-).

Eet je Fit Challenge


Maandag 18 t/m donderdag 21 maart organiseer ik weer een challenge: Eet je Fit Challenge. Jij kunt gratis mee doen.

Tijdens deze challenge geef ik 4 live workshops. Ik geef je bergen met tips, inspiratie en… je krijgt opdrachten om daadwerkelijk aan de slag te gaan. Want wat is een challenge zonder opdrachten ;-)?

Zit je er al een tijdje tegenaan te hikken om nou echt eens minder brood en koolhydraten te gaan eten bijvoorbeeld? Doe dan mee en schrijf je in via deze link.

Insuline resistentie test