Argh, ik krijg alleen maar meer honger! Wat kan je er aan doen?


Ken je dat gevoel? Dat naarmate de dag vordert je steeds sneller trek krijg? Dat het lijkt of wat je zojuist gegeten hebt nu al verbrand is? Dat je alweer behoefte hebt aan eten (eten = energie)? Waarom heb je nu alweer honger?

Je verzadigings-setpoint speelt hier een grote rol in


Je wat? Oké, niet afhaken. Ik leg het je uit. Wat trouwens best wel een uitdaging is zo alleen in woorden. Dus kijk na de uitleg ook even naar het plaatje hieronder. Dat maakt het een stuk duidelijker ;-).

Een setpoint houdt in dat je een bepaald uitgangspunt hebt. In dit geval van de glucosewaarde in je bloed (bloedsuikerspiegel). Van deze glucose kan je energie maken.

In de ochtend, als je net wakker wordt, is je bloedsuikerspiegel laag. Je setpoint heeft dus een lage waarde. Je lichaam probeert deze glucosewaarde stabiel te houden. Zodat er altijd voldoende energie aanwezig is. Dit is vooral voor je hersenen belangrijk.

Op het moment dat de glucosewaarde daalt tot 10% onder het setpoint (of lager) krijgt jouw lijf een seintje. Je krijgt een hongergevoel.

Eten = energie


Op het moment dat je gaat eten zal je bloedsuikerspiegel stijgen. De koolhydraten in je eten worden namelijk afgebroken tot glucose. Deze glucose komt in je bloed terecht. Dus je bloedsuikerspiegel stijgt. (Bloedsuikerspiegel = bloedglucosespiegel = de hoeveelheid glucose in je bloed)

Als je bloedsuikerspiegel meer dan 10% stijgt ten opzichte van het eerste setpoint, wordt er een nieuw/tweede setpoint aangemaakt. Het hoogste bloedsuikerniveau wordt het nieuwe setpoint.

Gedurende de dag verbruik je natuurlijk energie. Zoals eerder gezegd krijg je een hongergevoel als je bloedsuiker 10% daalt ten opzichte van het laatste setpoint.

Omdat je honger hebt, ga je eten. Eten betekent koolhydraten, dat betekent weer een stijging van het glucose gehalte in je bloed. Als ook na deze maaltijd je glucosewaarde meer dan 10% hoger wordt dan het tweede setpoint…. je snapt het al, dan wordt er een derde setpoint aangemaakt.

Een derde setpoint met een nog hogere glucose waarde. Ook hiervoor geldt dat als na dit setpoint de waarde met 10% daalt je weer zin krijgt om te eten. Je hebt dus ondanks hoge glucose waardes in je bloed toch behoefte om te eten.

meer honger

Een te hoge bloedsuikerspiegel is ongezond


Het is slecht voor je bloedvaten. Zorgt voor ontstekingen. Lijdt tot overgewicht. Je voelt je moe en daarbij heb je dus regelmatig een hongergevoel. Kortom, je kunt er maar beter voor zorgen dat je een stabiele en lage bloedsuikerspiegel hebt (niet te laag natuurlijk).

Hoe je dit hele setpoint-verzadigingsverhaal kunt oplossen?


  1. Verminder allereerst de hoeveelheid koolhydraten die je eet. Dus minder koek, snoep, ijs, brood, crackers, havermout, pasta, suiker, frisdrank, chips enz. Eet in plaats daarvan meer groente, goede eiwitten en gezonde vetten.
  2. Daarnaast kan je je lijf helpen door voor het eten te bewegen. Dat zit zo: Je cellen kunnen glucose opnemen om er energie van te maken. Hiervoor moet het glucosetransportkanaaltje van de cel open staan. Dit doe je onder andere door te bewegen. Dus eerst bewegen en daarna pas eten zorgt dat de glucose die je binnenkrijgt sneller opgenomen kan worden in je cellen. Daardoor stijgt je bloedsuikerspiegel minder.

Deze twee stappen zet je niet van de een op de andere dag. Vooral als je gewend bent om veel koolhydraten te eten kan je er (behoorlijk) last van krijgen als je gaat minderen. En ook het bewegen voor het eten kan (als je het niet gewend bent) een hele uitdaging zijn.

Gun jezelf hiervoor een aantal weken. En als het je niet alleen lukt, zoek dan gewoon iemand die je daarbij kan helpen.

Insuline resistentie test