3 Voedingstips om van je after lunch dip af te komen


Yes, het is lunchpauze, eindelijk, want je hebt eigenlijk al een tijdje trek. Je werkt je welverdiende lunch naar binnen, blijft nog even na kletsen met collega’s of je gezin en dan moet je weer aan de slag. Maar na een halfuurtje ofzo slaat hij toe…die vervelende after lunch dip. Je voelt jezelf moe worden, kunt je ogen maar lastig openhouden en voelt je futloos. Heel vervelend, want de (werk)dag is nog niet voorbij en je moet nog veel doen. Hoewel veel mensen hier last van hebben is het niet iets wat je hoeft te accepteren, of ‘wat er gewoon bij hoort’. Je kunt hier prima vanaf komen (geloof me, ik ben ervaringsdeskundige ;-)).

Wat is een after lunch dip?


Deze dip is een teken van je lichaam dat je een energietekort hebt. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, want je hebt net gegeten, dus je zou juist meer energie moeten hebben. Dit gevoel wordt dan ook niet veroorzaakt door een absoluut energietekort. Absoluut wil zeggen: is er wel of geen brandstof aanwezig in je lijf om energie van te maken? De reden zit hem in je bloedsuikerspiegel. Als je eet worden de koolhydraten in je voedsel omgezet in glucose. Deze glucose komt in je bloedbaan terecht en zorgt ervoor dat je bloedsuikerspiegel (bloedglucosespiegel) stijgt. Als het je lijf niet lukt om de glucose snel genoeg op te nemen in je cellen dan heb je tijdelijk een te hoge bloedsuikerspiegel. Een veel te hoge piek in je bloedsuikerspiegel noem je hypoglykemie.

5 tekenen van een hyperglykemie


Even wat cijfers…Normaal gesproken blijft de waarde van je bloedsuikerspiegel tussen de 4 en 7 (mmol/l). Als je een tijdje niets gegeten hebt is deze lager. Wanneer je net gegeten hebt stijgt deze waarde.
Hyperglykemie is een term die veel gebruikt wordt als het over Diabetes gaat. Officieel spreek je van een hyperglykemie als de waarde 10 (mmol/l) of meer is.
Dit zijn de 5 tekenen van een hyperglykemie:

  • Moeheid
  • Slaperigheid
  • Droge tong of mond
  • Dorst
  • Vaak plassen

Tja, dat is dus hetzelfde gevoel als die after lunch dip. Ben je dus er moe en slaperig na het eten? Dan heb je grote kans dat dat komt doordat je bloedsuikerspiegel te hoog is. Dat hoeft niet te betekenen dat jouw waarde 10 is of hoger. Maar waarschijnlijk wel hoger dan normaal. Het voorkomen van een after lunch dip ligt logischerwijs in het voorkomen van een te hoge bloedsuikerspiegel.

3 voedingstips tegen de after lunch dip


  • Vermijd suikerrijke voeding/snelle koolhydraten (geldt ook voor drinken). Voedingsmiddelen met veel snelle koolhydraten hebben over het algemeen een hoge Glykemische Lading (GL). Hoe hoger de GL des te sneller stijgt je bloedsuikerspiegel.
  • Voeg gezonde vetten en eiwitten toe aan je maaltijd. Vetten worden omgezet naar vetzuren en eiwitten naar aminozuren. Dat is allebei geen glucose, dus je bloedsuikerspiegel stijgt hier niet van.
  • Vermijd voedingsmiddelen met te veel transvetten, deze verstoren op den duur het mechanisme dat ervoor zorgt dat de glucose uit je bloed goed opgenomen kan door in je cellen.

Bonus tip


  • Beweeg voor het eten. Glucose bevindt zich niet alleen in je bloedbaan. Een gedeelte van de glucose die je binnen krijgt wordt omgevormd en opgeslagen in je lever en spieren. Dit gebeurt in de vorm van glycogeen. Als je beweegt voor het eten gebruik je deze glycogeen. Tijdens het bewegen worden ook specifieke glucosetransportkanaaltjes actief. Deze zijn nodig om glucose op te nemen in de cellen. Dat betekent dat als je daarna gaat eten je glycogeen voorraad weer aangevuld kan worden en je bloedsuikerspiegel sneller weer in balans is.

Heb je regelmatig last van een after lunch dip en herken je daarnaast ook 1 (of meerdere) van onderstaande klachten?

  • Ik heb regelmatig hoofdpijn
  • Ik heb weinig energie en ben vaak moe
  • Ik heb vaak honger ondanks dat ik genoeg eet
  • Ik heb vetopslag rond mijn middel (een buikje)

Vul dan snel deze test in en ontdek of jij last hebt van een schommelende bloedsuikerspiegel. Mis ook de gratis tips niet om van deze klachten af te komen!

Insuline resistentie test