7 dingen die (naast voeding) zorgen voor meer energie


Wist je dat cliënten soms tijdens een consult bij mij helemaal geen voedingsadvies krijgen? Het overgrote deel van de vrouwen die bij mij komen wil graag meer energie en zich weer lekker voelen. Natuurlijk hoort gezond eten daar bij, maar er is meer dan dat.

Voeding is nooit 100% de oorzaak van de klachten die in de loop der jaren zijn ontstaan. Je kunt daarnaast nog veel meer dingen doen om meer energie te krijgen...

Zorg voor gezonde darmen


Een onrustige buik kan heel ongemakkelijk zijn, daarnaast kunnen darmproblemen ook veel energie kosten. Je kunt je er moe en futloos door voelen.

In het algemeen is dit het recept voor gezonde darmen:

  • Eet veel groente – minimaal 500 g per dag
  • Eet niet te veel suikers en eet gezonde eiwitten en vetten
  • Eet niet te vaak – maximaal 3x per dag
  • Vermijd stress – stress is funest voor je darmflora en een goede darmflora heb je nodig voor gezonde darmen
  • Vermijd een overdaad aan gluten & zuivel – ook als je geen glutenallergie of lactose intolerantie hebt

Als je echt last hebt van je darmen is het vaak een puzzel om erachter te komen wat er nou eigenlijk aan de hand is. Een ontlastingsonderzoek kan dan meer inzicht geven. Je kunt daarna gericht aan de slag met ondersteunende supplementen en voeding. Dat is slimmer dan zo maar wat aanrommelen.

Zorg voor een goede nachtrust


Dit lijkt misschien een inkoppertje, want iedereen weet dat je moe wordt als je slecht slaapt. Toch zijn er nog zoveel mensen die met hele eenvoudige aanpassingen hun nachtrust kunnen verbeteren:

  • Zorg dat je voordat je gaat slapen al rust neemt. Rennen, vliegen en dingen regelen tot vlak voordat je je bed in gaat zorgen ervoor dat je lastiger in slaap valt
  • Dim ’s avonds de lichten, zet de tv uit en leg je telefoon weg. Het blauwe licht van lampen en beeldschermen houdt je wakker
  • Geloof het of niet, dit zie ik ook nog vaak ‘mis’ gaan:  zorg dat je op tijd gaat slapen. Je hebt nou eenmaal 7-9 uur slaap nodig. En voor wie denkt ‘ja, maar ik ben wel moe, maar ik val niet in slaap…’ Lees dan bovenstaande 2 tips nog een keer 😉

Voor meer tips kan je ook dit blog nog eens lezen.

Ontspan & vermijd stress


Oké, deze heb ik al verteld bij de tips voor gezonde darmen en een goede nachtrust, maar ik wil hem toch nog een keer apart benoemen…

Stress vreet energie. Ook al slaap je goed, zijn je darmen gezond en eet je ook nog eens goed. Langdurige stress zorgt ervoor dat je op den duur helemaal op gebrand raakt.

Misschien dat je in eerste instantie denkt ‘het valt wel mee bij mij met die stress’. Dan is mijn tweede vraag aan jou: zorg je ook voor genoeg rustmomenten gedurende de dag?

Altijd maar bezig zijn zonder even een moment voor jezelf te hebben is niet gezond. Zorg dat je tussen het werken door af en toe een paar minuten ontspant. Maak een praatje met een collega, loop (buiten) een rondje, ga lekker op een rustig plekje een kop thee drinken, kom even in beweging enz. Elk uur 5 minuten iets anders doen kan al een heel verschil maken.

En ben je te druk of gehaast om dat te doen? Dan heb je het zeker nodig :-D!

Blijf ademen


Ja duh, je kunt toch niet niet ademen? Dat klopt. Toch blijkt dat heel veel mensen op een verkeerde manier ademhalen. Veel te oppervlakkig en te snel bijvoorbeeld. Op die manier creëer je een zuurstof tekort in je lichaam en geloof me, daar word je wel moe van.

Beweeg


Hoewel je misschien geen puf hebt om te bewegen op het moment dat je al weinig energie hebt, kan het je juist dan enorm helpen. Niet alleen zorgt bewegen ervoor dat je ontspant (mits je iets doet wat je leuk vindt) het heeft nog meer voordelen:

  • Je hebt beweging nodig om je spieren te behouden. Spieren die je niet vaak gebruik worden beetje bij beetje afgebroken. Daardoor verlies je natuurlijk kracht, maar krijg je ook steeds minder energie
  • Beweeg je voor het eten? Dan stimuleer je je vetverbranding. Uit vet kan je veel meer energie halen dan uit koolhydraten
  • Je verhoogt – met de juiste beweging – het zuurstofgehalte in je bloed

Laat het los, laat het gaaaan...


Vasthouden aan dingen uit het verleden. Blijven malen over iets dat vorige week (vorige maand) gebeurd is. Je druk maken om dingen waar jij geen invloed op hebt, of misschien niet  eens verantwoordelijk voor bent. Proberen altijd perfect en vrolijk te zijn. Vasthouden aan die ‘goede’ baan die voor jou allang niet meer zo goed is. enz. enz.

Argh, wat kosten die dingen toch een hoop energie…
Loslaten – het klinkt makkelijker dan dat het is – scheelt je een heleboel verloren energie.

Vind je loslaten lastig? Begin eens met oude spullen weggooien die je al lang niet meer gebruikt.

Doe dingen die je leuk vind


Deze staat in het verlengde van de tip hierboven. Het gaat niet alleen om dingen (gedachten, spullen, relaties…) loslaten die niet (meer) bij je passen. Het is net zo belangrijk om te focussen op die dingen die je leuk vindt. Heb jij jezelf wel eens de vraag gesteld ‘wat wil ik echt?’.

Eigenlijk zou het overgrote deel van je dag ingevuld moeten zijn met de dingen die jij echt wilt doen. Dat betekent niet dat je de hele dag hoeft te Netflixen/lezen/winkelen/niksen. Je kunt ook plezier hebben met het werk wat je doet, met de sporten die je beoefend, de relaties die je hebt, het eten dat je eet, het zorgen voor je gezin.

Besteed jij meer tijd aan zaken die energie slurpen i.p.v. plezier opleveren? Dan is het niet zo gek dat je moe bent, toch?

Eet je fit


En tot slot: eet gezond. Echt waar, goede voeding kan zo’n groot verschil maken. Ik zie het om mij heen wat de impact daarvan is, bij de vrouwen die ik mag helpen. Ik weet het uit eigen ervaring en ik gun het jou ook.

Wil jij iedere week een nieuw blog met daarin praktische tips om meer energie te krijgen? Schrijf je dan in via deze link. Je ontvangt mijn blog dan iedere week als eerste.

Insuline resistentie test