Onverzadigbaar? 5 redenen waarom je altijd trek hebt


Als je hard getraind hebt, zwanger bent, ongesteld moet worden of weinig hebt gegeten, dan snap je dat je extra trek hebt. Maar hoe zit dat nou als jij eigenlijk alle dagen wel onverzadigbaar lijkt? Dit zijn de 5 belangrijkste redenen die ervoor kunnen zorgen dat je vaker trek hebt dan 'normaal'.

1. Je hebt te weinig geslapen


Slechte slapers hebben vaak meer honger dan mensen die goed slapen. Dit heeft te maken met twee hormonen: ghreline en leptine.

  • Ghreline wordt vooral afgescheiden door de maagwand en stimuleert je eetlust. Als je slechter slaapt maak je meer ghreline aan, daardoor heb je dus sneller trek.
  • Leptine wordt ook wel het verzadigingshormoon genoemd. Als je te weinig geslapen hebt maak je minder leptine aan, waardoor het dus langer duurt voordat je verzadigd bent en je vaak ook sneller weer trek krijgt.

Het gaat er niet alleen om dat je lang genoeg slaapt, maar vooral dat je goed slaapt.

2. Starving in the middle of plenty


Ondanks dat er een enorme overvloed is aan eten, kan je lichaam toch uitgehongerd zijn.

Neem als voorbeeld een vrouw die de hele dag door cola drinkt en Big Macs eet. Haar toetje is een XXL snickers (stilt de stevige trek, toch ;-). Het lichaam van deze vrouw krijgt absoluut voldoende eiwitten, vetten en koolhydraten binnen – dit zijn de macronutriënten. Theoretisch gezien heeft zij meer dan genoeg voedingsstoffen om energie van te maken.

Toch is zij moe, heeft weinig energie en heeft zij niet lang na het eten alweer trek…Hoe kan dat?

Naast macronutriënten heeft je lichaam ook micronutriënten nodig: vitamines, mineralen, bioflavonoīden en andere stofjes. Hoe meer een product bewerkt is, des te minder van die micronutriënten er overblijven. Ik weet niet precies hoeveel vitamines en mineralen en in dat soort fast food te vinden is, maar dat is niet veel.

Micronutriënten zijn onmisbaar in ontelbaar verschillende processen die in je lichaam plaatsvinden. Energie maken, om er maar 1 te noemen. Zonder specifieke vitamines en mineralen lukt dat simpelweg niet. De vrouw in het voorbeeld heeft dus genoeg macronutriënten om te verbranden, maar onvoldoende micronutriënten om dit proces in gang te zetten.

Ik eet (redelijk) gezond


Nou is bovenstaand voorbeeld erg extreem. Maar, dit ‘starving’ komt ook voor bij mensen die bijvoorbeeld de schijf van 5 volgen.

Het probleem met veel voedingsrichtlijnen is dat ze te eenzijdig zijn. Vaak ligt de nadruk op granen (havermout, brood, rijst & pasta) en zuivel. Het advies van bijvoorbeeld  het voedingscentrum is om daarbij 250g groente per dag te eten, maar… uit onderzoek blijkt dat slechts 2% dat haalt (ja, ik schrok er ook van). En áls we groente eten, eten we meestal hetzelfde.

Kortom, de variatie is ver te zoeken. Met zo’n voedingspatroon krijg je maar een beperkt aantal (van het enorme scala) aan vitamines, mineralen en bioflavonoīden binnen.

Je lichaam merkt op een gegeven moment dat er een tekort is en zal je seintjes geven om meer te gaan eten. Dit doet zij in de hoop dat je het juiste zal eten en de nodige vitamines en mineralen binnen krijgt. Geef je jouw lichaam niet wat zij nodig heeft? Dan blijf je dus trek houden…

3. Je ben afhankelijk van koolhydraten


Normaal gesproken ben je in staat om energie te maken uit zowel koolhydraten (glucose) als vetten. Met onze westerse eetgewoontes eten we heel veel en heel vaak koolhydraten. Dit zorgt ervoor dat het voor je lichaam overbodig wordt om vetten te verbranden. En… omdat je je vetverbranding niet gebruikt verleert je lijf op den duur hoe dat moet.

Dan word je afhankelijk van koolhydraten. Zij leveren snelle energie voor zowel je spieren als je hersenen. Het probleem is alleen dat je maar een voorraadje koolhydraten hebt voor een paar uur. Als dat voorraadje op is, zal je weer moeten eten.

4. Zien eten doet eten


We worden constant blootgesteld aan eten. Misschien heb je de hele dag wel mensen om je heen die aan het eten of snoepen zijn? Daarnaast worden er allerlei post op Facebook of Instagram geplaatst over eten. Als je de tv aan zet wordt je ook binnen no time overspoelt met snoep-, koek- of fastfoodreclame. Het lijkt wel of alles om eten draait…

Je kunt er niets aan doen; op het moment dat jij eten ziet of ruikt wordt jouw eetlust geprikkeld (sorry dus ook voor het plaatje boven aan deze blog ;-). Zelfs praten over eten kan een hongergevoel opwekken. En, als de reclamemakers hun best hebben gedaan, krijg jij spontaan trek in die zak chips die net op tv voorbij kwam.

5. Je schuift je eten gedachteloos naar binnen


Eten is eigenlijk een sociale gebeurtenis. Je eet met familie en/of vrienden. Tussendoor wordt er gekletst en gelachen. Naast dat je geniet van het gezelschap, ben je ook heerlijk aan het smullen. Je neemt tijdens zo’n maaltijd rustig de tijd voor je eten.

Tegenwoordig is dit vaak niet meer zo. Mensen ontbijten even snel tussendoor, lunchen gebeurt achter de computer en ’s avonds zitten velen met hun bord op schoot te eten. En nee, ik ben geen heilige, ik maak me hier ook weleens schuldig aan.

Dit achteloze eten heeft als gevolg dat je alles zomaar naar binnen schuift. Je lichaam registreert het nauwelijks. Je eet zo ongemerkt meer. En, zeker als je het met een recordtempo naar binnen werkt, heb je daarna sneller weer honger.

Insuline resistentie test