Feit of fabel? 5 dingen die je moet weten over het ontbijt


Het ontbijt: de een kan niet zonder (want 's ochtends al hongerig wakker geworden), de ander werkt tegen heug en meug 'iets' naar binnen. Er zijn veel uitspraken gericht op het ontbijt. Wat dacht je van deze: 'Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag'.

Misschien heb je dit gezegde wel eens gehoord: 'Ontbijt als een keizer, lunch als een koning en diner als een bedelaar'. Ook kom ik deze waarschuwing regelmatig tegen in artikelen: 'Niet ontbijten maakt dikker!' Zo zou je een ontbijt echt nodig hebben als je wilt afvallen.

Wat ik hiervan vind? Ik heb 5 stellingen uitgezocht en ik zal uitleggen waarom ik vind dat iets feit of fabel is.

1. Je moet 's ochtends ontbijten, ook al heb je geen trek


Dat is echt een fabel.

Wij zijn als mens heel ‘vernuftig ingericht’. We hebben overal een systeem voor. Je voelt wanneer je het koud hebt. Je weet of je moe bent.  Je weet wanneer je dorst hebt en dus ook wanneer je honger hebt. Op het moment dat jouw lichaam behoefte heeft aan energie wordt er een hongergevoel gecreëerd. Heb jij geen trek? Eet dan gewoon niet! Je lijf geeft vanzelf wel een seintje als het tijd is om te gaan eten.

2. Niet ontbijten maakt dik


Ook een fabel, gedeeltelijk dan.

Er is namelijk gebleken dat mensen die hun ontbijt overslaan later in de ochtend last kunnen krijgen van (vr)eetbuien. Met dat hongergevoel pak je een koek, reep, stuk fruit of iets anders om snel je trek te stillen. Kijk, daar gaat het fout.

Ik schreef hier boven al: je lichaam geeft jou een seintje op het moment dat zij energie nodig heeft. Als dat om 10 uur ’s ochtends is, dan is dat jouw moment om te gaan eten. Je snapt zelf wel dat een koek of zoete reep geen gezond ontbijt is, dus dat ga ik niet uitleggen. Maar met alleen een cracker of een stuk fruit maak je het jezelf ook best lastig. Want hoe lang kan jij daar op leven, hoeveel energie krijg je dan binnen?

Precies, maar een heel klein beetje. Na een uur is het alweer op en krijg je weer trek, moet je weer gaan eten. Als je dit blijft doen, komt telkens binnen no time dat hongergevoel weer terug. Het lijkt dan net of je last hebt van vreetbuien, maar vaak heb je gewoon niet genoeg gegeten. Dus: Ontbijt pas als je trek begint te krijgen, en eet genoeg. Ook als je wilt afvallen.

3. Je kunt alles eten als ontbijt


Jazeker! Dat is een feit.

Er is geen ontbijtpolitie die bepaalt wat je wel of niet mag eten bij het ontbijt, echt niet ;-). Ontbijt dus met wat jij wilt. Dat kan (kokos)yoghurt zijn met fruit en noten, bananenpannenkoek, omelet met groente, of een heerlijk allegaartje… Het is maar net wat jij lekker vindt. Kijk hier eens naar mijn 5 favoriete ontbijtjes.

4. Met het ontbijt komt je stofwisseling op gang


Fabel, nee toch een feit… Deze heeft wat meer uitleg nodig.

Ja, als je ontbijt, start je je stofwisseling. Je koolhydraatstofwisseling wel te verstaan. Wist je dat je meer kunt verbranden om energie van te maken dan alleen koolhydraten? Vetten bijvoorbeeld! Deze zijn echt super om te verbranden. Uit 1 gram vet kan je namelijk veel meer energie halen dan 1 gram koolhydraten.

Wel is koolhydraten verbranden makkelijker dan vetten. Als jij je lichaam ‘verwend’ met een constante toevoer van koolhydraten, dan is de kans groot dat jouw lichaam vergeet hoe zij vetten moet verbranden. Hoe je dat merkt? Doordat je constant trek hebt en niet langer dan een paar uur zonder eten kunt. En dat terwijl je zeker weet dat er genoeg vetten aanwezig zijn om te verbranden, dit geldt ook voor de aller slanksten ;-).

Hmm, hoe zat dat ook al weer met die koolhydraten- en vetverbranding? Waarom is vetverbranding zo belangrijk voor meer energie? Waarom heb je dit nodig als je wilt afvallen? Je leest het in dit blog.
Hoe dan ook, je hebt dus geen ontbijt nodig om je stofwisseling op gang te brengen. Deze is namelijk continue actief, want je verbruikt altijd (ook als je slaapt) gewoon energie.

5. Je kunt beter hartig ontbijten dan zoet


Feit.

Waarom dan? Ik heb je namelijk net vertelt dat het niet uitmaakt waarmee je ontbijt… En toch kan je beter te zoete ontbijtjes overslaan. Of beter gezegd: ontbijtjes met te veel koolhydraten en onvoldoende vetten en eiwitten.

Hoe meer koolhydraten jij eet, des te meer behoefte aan koolhydraten krijg je de rest van de dag. Alle zoete ontbijtjes zijn sowieso rijk aan koolhydraten. Je denkt misschien aan pannenkoeken met stroop, maar wat dacht je van 2 stuks fruit bij je ontbijt, een boterham met jam, of een smoothie met veel fruit? Lekker zoet, en dus hoofdzakelijk koolhydraten.

Praktisch gezien doe je er verstandig aan om ’s ochtends ook wat gezonde eiwitten en vetten toe te voegen. Denk aan notenpasta, een omelet, voeg (kokos)olie toe aan je smoothie en een handje noten. Een stukje vlees of vis kan ook prima (zie ook het ‘recept’ voor allegaartje in mijn 5 favoriete ontbijtjes). Zo blijf je langer verzadigd en voorkom je die enorme trek in zoetigheid later in de ochtend.

Insuline resistentie test