Mijn 5 favoriete (makkelijke) ontbijtjes, waarmee je volop kunt variëren


Als ik iets veel tegenkom in de praktijk zijn het wel eenzijdige eetgewoontes. En ik had ze ook. Iedere ochtend at ik een bak yoghurt met muesli en 's middags crackers of brood met kaas, eiersalade, rookvlees, gerookte ham of avocado. Klinkt allemaal redelijk gezond, wil het niet dat het voor het overgrote deel granen waren (muesli, brood, crackers) en zuivel. De groentes waren meestal ver te zoeken ...

Variatie


Wij mensen zijn gewoontedieren, dus de kans is groot dat ook jij iedere ochtend, middag en misschien zelfs avond hetzelfde eet. En dat is zonde. Het is juist belangrijk om te variëren met je eten. Je voeding levert namelijk de bouwstoffen en de energie die je lichaam nodig heeft om te functioneren. Ieder voedingsmiddel heeft weer een andere samenstelling. De verhouding macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten) verschilt, maar nog belangrijker zijn de verschillende vitamines, mineralen en andere gezonde (planten)stofjes. Als je elke dag (bijna) hetzelfde eet krijg je dus ook elke dag dezelfde stofjes binnen. Meer variatie in je eten heeft zo zijn voordelen:

  • Je krijgt een evenwichtige en veelzijdige darmflora. Met een gezonde flora zorg je er weer voor dat alle voedingstoffen beter worden opgenomen.
  • Je verkleint het risico op het krijgen van allergieën en intoleranties.
  • Bovenal krijgt je een grotere diversiteit aan vitamines, mineralen en secundaire plantenstoffen binnen. En die heb je nodig om alle processen in je lijf goed te laten lopen.
  • Een eenzijdig eetpatroon kan ervoor zorgen dat je op den duur bepaalde voedingstekorten krijgt. En als gevolg hiervan kan je weer allerlei lichamelijke (maar ook geestelijke) klachten krijgen. Als je meer varieert heb je dus minder kans op tekorten.

Kijk dus eerst eens naar je eetpatroon. Houd bijvoorbeeld 3 dagen een voedingsdagboek bij. Eet je voornamelijk granen en (geraffineerde) koolhydraten? Krijg je voldoende eiwitten binnen en wissel je af met je groente- en fruitsoorten? Jezelf bewust worden van wat je eet is vaak al een eerste stap de goede kant op.

Mijn 5 favoriete ontbijtjes


Je hoeft echt niet in 1x je eetgewoontes om te gooien. Grote kans namelijk dat je dan over 1 maand de handdoek in de ring gooit, omdat de omschakeling te groot is. Begin gewoon eens met het aanpassen van je ontbijt. En dan bedoel ik niet dat je nu in plaats van elke dag brood elke dag havermout moet gaat eten. Maar wissel  af met verschillende soorten ontbijtjes.

Dit zijn mijn 5 favoriete ontbijtjes.

1. Pompoen- of bananenpannenkoek

2.
Omelet of roerei met groente

3. Allegaartje

4. Kokosyoghurt met fruit, noten, pitten en zaden

5. Chocolademousse

Alle 5 de recepten zijn simpel en snel gemaakt. En natuurlijk lactose-, gluten-, graan- en suikervrij (want hiervan krijgen we al meer dan genoeg binnen). Als je net als ik ’s ochtends weinig tijd hebt, kan je ze ook gewoon de avond van te voren maken. Maar mocht je liever een warme pannenkoek of omelet hebben, zorg dan in ieder geval dat alles klaar staat. Dan hoef je ’s ochtends alleen nog maar de koekenpan aan te zetten en de boel er in te gooien. Je kunt een korte omschrijving van de recepten hier downloaden!

Insuline resistentie test