10 simpele tips om (veel) meer groente te eten.


Vind jij het ook zo lastig om elke dag voldoende groente te eten? Groentes bevatten vitamines, mineralen en andere gezonde stoffen die je niet zomaar uit andere voeding kunt halen. Dit zijn tien tips om je groente inname omhoog te schroeven.

Groente eten


Dat groentes gezond zijn weet je wel. Ze bevatten vitamines, mineralen en andere gezonde stoffen die je niet zomaar uit andere voeding kunt halen. Het voedingscentrum heeft het minimum op 250g per dag gesteld. Ik denk dat het advies aan de lage kant is en vind 500g een veel beter uitgangspunt, maar dat ter zijde.

De vraag is: Weet jij hoeveel groente je eet? En kom je aan die 250g per dag, of wordt dat al krap? Red je het niet omdat je het niet wilt of lust? Of ben je het gewoon niet gewend?

De makkelijkste manier om meer groentes te eten is je gewoontes aan te passen. Als het eenmaal in je systeem zit is het appeltje eitje (of moet ik zeggen worteltje bietje) om die paar honderd gram binnen te krijgen.

10 tips


Tip 1. Ontbijt met groente, dan heb je je eerste portie alvast binnen. Voor degene die denkt dat je nu ’s ochtends een salade naar binnen moet werken (mag wel hoor) zijn dit alternatieve suggesties:

  • Besmeer je broodje/cracker/rijstwafel met een dikke! laag groentespread. Er zijn tegenwoordig veel varianten te koop in de supermarkt.
  • Eet eens een gebakken eitje met ui en tomaat.
  • Leg boven op je plakje ham/kaas ook wat radijs, komkommer, avocado, sla, paprika enz.

Tip 2. Soep! Een hele makkelijke manier om in 1x veel groente binnen te krijgen. En dan bedoel ik geen cup a soup, maar soep met echte inhoud. Maak je eigen favoriete soep of koop een fatsoenlijk pak of zak in de supermarkt (wel even kijken hoeveel groente er daadwerkelijk in zit).

Tip 3. Vul je niet-zo-gezonde-recepten aan met groente. Denk hierbij aan:

  • Extra groente door je (pasta)saus. Als je ze wat fijner snijdt hebben kinderen het vaak niet eens door (en volwassenen ook niet ;-).
  • Frieten van pastinaak, wortel, bietjes, zoete aardappel, pompoen of andere knollen en wortelen in plaats van aardappel.
  • Pannenkoeken met gepureerde groente erdoor. Spinaziepannenkoeken worden prachtig groen, met bieten krijgen ze een leuke roze kleur,  met pompoen wordt oranje…Staat ook gelijk feestelijk.

Tip 4. Maak eens een groene smoothie. Hoewel ik geen voorstander ben van het drinken van (te) veel smoothies is het wel een makkelijke manier om weer wat groente binnen te krijgen. Er zijn veel recepten te vinden op internet. Let er op dat er niet alleen fruit in zit. En overdrijf er niet mee. 1 glas is prima, een have liter of meer is wat overdreven (Lees hier waarom).

Tip 5. Als je het niet ziet zitten om elke dag met de lunch alleen maar salade te eten (even ter verduidelijking: een salade kan wat mij betreft van alles zijn, niet alleen sla met wat andere vulling) kan je ervoor kiezen om 50/50 te doen. Eet je normaal 4 broodjes/crackers? Vervang dan 2 broodjes door:

  • Een kleine salade.
  • Wat rauwkost of  snackgroente.
  • Restje soep of stamppot.

Tip 6. Neem een abonnement op een groentepakket. Het leuke is dat je soms dingen krijgt die je niet kent. Meestal worden de recepten er ook bij gegeven zodat je wel weet wat je ermee kunt doen.

Tip 7. Vervang je aardappelen (gebakken, gekookt of als stamppot) geheel of gedeeltelijk door groente. Zeker knollen, pompoen en wortelen zijn hiervoor geschikt. Als je nog wat moet wennen aan de smaak begin dan met veel aardappel en een beetje andere groente. Langzaamaan kan je de aardappelen verminderen en de groente vermeerderen.

Tip 8. Ben je dol op cupcakes of muffins? Ook daar kan je prima wat extra groente aan toe voegen. Zoek maar eens naar:

  • Courgettebrood.
  • Pompoenmuffins.
  • Ei muffins met groente.

Tip 9. Er is niets mis met voorgesneden groente of diepvriesgroente. Het scheelt tijd en zijn beide erg handig om een kleine voorraad van in de vriezer te hebben (ja ook gewoon die hele zak voorgesneden groente in de vriezer gooien). Zo heb je altijd wat in huis en is een omelet, rijstgerecht of wokmaaltijd snel opgeleukt met een extra lading groente.

Tip 10. Tot slot: Doe het gewoon! En daarmee bedoel ik: lust je geen groente? Kost het teveel tijd? Weet je niet hoe? Het is allemaal geen excuus:

  • Groente kan je leren eten (uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat je kinderen kunt omkopen).
  • Tijd is vaak een kwestie van prioriteit (want heb je wel tijd dan om de hele avond tv te kijken of Facebook te checken? ;-).
  • En ik heb je net verteld hoe je het kunt doen.

Het hoeft allemaal niet tegen heug en meug, maar doe in ieder geval een beetje je best. Voor jezelf trouwens, niet omdat ik het zeg :-D.

En, hoeveel eet jij?


Denk je dat jij voldoende groente eet of weet je dat? Heb je eigenlijk geen idee? Vul dan eens een voedingsdagboek in. Ik ken mensen die dachten best aardig op weg te zijn, maar die bleken op sommige dagen gewoon geen (ja nul gram dus) groente binnen te krijgen…

Wil je meer tips om beter te gaan eten? Volg Voeding is Kracht dan op Facebook en zorg dat je geen tips mist.

 

Insuline resistentie test